Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Jak naprawić wgniecenie w samochodzie? Szybkie usuwanie wgnieceń w karoserii

23.11.2017
Stłuczka samochodowa

Wgniecenie w karoserii to nie tylko nieestetyczny defekt na samochodzie – wgniotka sprawia, że podczas sprzedaży jego wartość znacząco maleje. Dlatego jeśli przydarzyła Ci się niewielka stłuczka na parkingu lub w wyniku gradobicia na dachu powstały liczne wgniecenia, sprawdź, jak szybko i tanio je usunąć.

 

Czy można usuwać wgniecenia bez lakierowania?

Większość kierowców, gdy w wyniku stłuczki lub innego wypadku na ich samochodzie powstaje wgniecenie, lekceważy ten problem. Wgniotka nie wpływa na mechaniczny stan pojazdu, nie stanowi żadnego zagrożenia, a wizja pozostawienia auta w warsztacie na kilka dni i kosztowna naprawa blacharsko-lakiernicza w skuteczny sposób zniechęca właścicieli aut do podjęcia jakichkolwiek kroków. Dlatego warto wiedzieć, czy jest możliwość naprawy wgnieceń bez lakierowania.

Obecnie, dzięki wyspecjalizowanym metodom, da się uniknąć wizyty u lakiernika – trzeba jednak spełnić kilka warunków. Przede wszystkim nie może dojść do uszkodzenia struktury lakieru na karoserii – w innym wypadku nie będzie możliwe zastosowanie techniki PDR, jedynej bezinwazyjnej metody na usuwanie wgniecenia bez lakierowania. Naprawy nie można też dokonać w przypadku, gdy uszkodzenie występuje na krawędzi lub zagięciu elementu blacharskiego lub gdy wcześniej usuwano je tradycyjnymi metodami. Należy również sprawdzić, czy w miejscu wgniecenia znajduje się fabryczne wzmocnienie, które wykluczałoby wypychanie blachy.

Teraz gdy wiesz, w jakich sytuacjach można wykonać usuwanie wgnieceń bez lakierowania, dowiedz się, jak to się robi.

 

Wypychanie i wyciąganie wgnieceń

Naprawa blacharska bez lakierowania jest możliwa dzięki zastosowaniu techniki PDR, czyli Paintless Dent Repair. Wykorzystuje się ją w przypadku niegroźnych stłuczek parkingowych lub transportowych, szkód spowodowanych gradobiciem, a także uszkodzeń wynikających z działania wandali. Należy jednak podkreślić, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru i gdy wcześniej miejsce wgniecenia nie było szpachlowane.

Trzeba też wiedzieć, że są dwa sposoby na naprawy blacharskie bez lakierowania: wypychanie i wyciągnie wgnieceń.

Prostowanie bez lakierowania polega na wypychaniu blachy – często metoda ta nazywana jest masowaniem blachy. Zazwyczaj w ten sposób usuwa się niewielki wgniotki, np. na masce, klapie bagażnika lub na drzwiach. W niektórych przypadkach może wymagać demontażu wybranych elementów samochodu (np. podsufitki, gdy usuwane są wgniecenia na dachu).

Wypychanie odbywa się przy pomocy specjalnych narzędzi, dźwigni, którą precyzyjnie można wyrównać blachę. Podczas tej metody konieczne jest zastosowanie lampy z odbłyśnikiem, dzięki której można ocenić, czy na karoserii pozostały jeszcze jakieś nierówności. Masowanie blachy uznawane jest za inwazyjny sposób naprawy wgniotek, dlatego powinno być wykonane w doświadczonym warsztacie samochodowym.

Natomiast wyciąganie wgnieceń bez lakierowania jest szybką oraz bezinwazyjną metodą „na klej”. Ma zastosowanie wtedy, gdy nie można dotrzeć do wgniecenia od wewnętrznej strony lub gdy uszkodzeń jest tak dużo, że prostowanie jest nieopłacalne ze względów finansowych.

Przy pomocy specjalnego kleju przykleja się zaczepy w miejscu wgniecenia. Zaczep ma kształt grzybka, dzięki czemu można następnie chwycić jego „główkę” i tym samym wyciągnąć wgniecenie. Jest to o wiele szybsza metoda, która częściej wykorzystywana jest w przypadku wgnieceń na dachu (wtedy nie trzeba demontować podsufitki).

 

Samodzielne usuwanie wgnieceń

Popularne ostatnio stało się samodzielne usuwanie wgnieceń poprzez podgrzanie miejsca uszkodzenia oraz szybkie schłodzenie go, np. suchym lodem. Jednak ze względu na konieczność zastosowania wysokiej temperatury, która może spowodować uszkodzenie lakieru, nie poleca się tego sposobu, szczególnie jeśli ma to zostać wykonane w warunkach domowych.

 

Zalety i wady usuwania wgnieceń bez lakierowania

Na chwilę obecną technika PDR zyskuje coraz większą popularność i wielu kierowców decyduje się na ten rodzaj naprawy karoserii. Dlaczego?

Dzięki temu, że nie doszło do uszkodzenia lakieru, nie ma konieczności ponownego lakierowania karoserii. A co za tym idzie, nie zostaje obniżona wartość auta, ponieważ uszkodzenia nawet nie widać, zostaje też zachowany oryginalny lakier. A nawet dobrze dobrany lakier renowacyjny może delikatnie się odznaczać.

Za następną, kluczową zaletę tej metody wymienia się oszczędność pieniędzy – koszt usuwania wgniecenia bez lakierowania może być nawet o 50% tańszy, niż typowa naprawa blacharsko-lakiernicza.

I co ważne – oszczędza się też czas. Usuwanie wgniotek przy zastosowaniu wypychania lub wyciągania blachy trwa od 30 min do kilku godzin, a więc związane jest to z oddaniem samochodu maksymalnie na jeden dzień.

 

Masz wgniotki na karoserii? W takim razie nie musisz już dłużej zwlekać, ponieważ można je w szybki i tani sposób usunąć. Wystarczy dopytać się o szczegóły w naszym warsztacie.