Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Na czym polega wypychanie i wyciąganie wgnieceń? Bezinwazyjne naprawy wgnieceń

21.12.2017

Stłuczka? Gradobicie? Tego typu wypadki mogą dotknąć każde auto, a wgniecenia karoserii niejednemu właścicielowi samochodu spędzają sen z powiek. I co teraz pozostaje? Szpachlowanie? Lakierowanie? Okazuje się, że niekoniecznie. Pora zapoznać się z metodami bezinwazyjnymi.

 

Dlaczego warto usuwać wgniecenia bezinwazyjnie?

 

Wśród tradycyjnych metod usuwania wgnieceń w karoserii najczęściej stosowaną jest szpachlowanie. W ten sposób wyrównuje się wgniecioną powierzchnię, a następnie szlifuje i pokrywa nową warstwą lakieru. To prosta i nieco toporna metoda. Nie jest kosztowna, ale daleko jej do ideału. Przede wszystkim obniża wartość odsprzedażową samochodu. Grubość lakieru można zbadać za pomocą miernika, a gdy już potencjalny nabywca wykryje, że miało miejsce szpachlowanie, auto zacznie mu się jawić jako powypadkowe i, co za tym idzie, nie warte dużych pieniędzy.

Choćby z tej przyczyny warto postawić na bezinwazyjne rozwiązania. Klasyczne, stosowane od zawsze metody radzenia sobie z wgnieceniami w karoserii, mogą przestać nas satysfakcjonować, gdy poznamy techniki, które nie wymagają ani użycia szpachli, ani lakierowania. Na czym więc one polegają? Możemy wyróżnić dwa rodzaje takich metod – wypychanie i wyciąganie wgnieceń.

 

Wypychanie wgnieceń

 

Wypychanie to inaczej prostowanie bez lakierowania od spodu. Sekret tkwi w tym, że w miejscach, gdzie karoseria jest wgnieciona, blachę trzeba wypchnąć od wewnętrznej strony. Jak się to robi? Do tego zadania służą specjalne wypychacze blacharskie. Występują w kilku różnych rodzajach, różniących się kształtem, a także odpowiednio wyprofilowanymi końcówkami.

Żeby przeprowadzić taką operację, potrzebny jest odpór, który może posłużyć za podparcie. Ta metoda przynosi najlepsze rezultaty w przypadku wgnieceń bez ostrych załamań. Nie w każdej części auta można też coś takiego przeprowadzić. Najczęściej stosuje się ją do wygładzania powierzchni drzwi, klapy bagażnika, maski oraz błotników. Jednak już w przypadku dachu, żeby móc zastosować tego typu prostowanie bez lakierowania, trzeba by zdemontować podsufitkę. A szkoda robić sobie tyle zachodu, gdy można po prostu zastosować drugą z metod bezinwazyjnego usuwania wgnieceń.

 

Wyciąganie wgnieceń

 

Wyciąganie nazywa się też potocznie „metodą na klej”. Tutaj nie potrzebujemy dostępu od wewnątrz. Jak zatem przebiega wyciąganie blachy bez lakierowania? Do wgnieceń za pomocą specjalnego kleju mocuje się plastikowe zaczepy o grzybkowatym kształcie. Po wyschnięciu kleju łebek każdego z zaczepów trzeba złapać odpowiednim wybijakiem i wyciągnąć – tak wgniecenie zostaje wygładzone.

Za wadę wyciągania blachy bez lakierowania można uznać jedynie nieduże wzniesienia, które mogą powstać w miejscach, gdzie przeprowadzono ów zabieg. Takie zniekształcenia można jednak bez większych problemów wygładzić, używając do tego celu teflonowego młoteczka.

 

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – zalety i wady

 

Zalety takich rozwiązań są jak najbardziej oczywiste i widoczne jak na dłoni. Przede wszystkim taka operacja nie pozostawia na powierzchni karoserii śladów ingerencji, a przecież właśnie o to chodzi. Chcemy, by nasz poszkodowany samochód mógł znowu wyglądać jak nowy. By nikomu, patrząc na niego, nie przyszło nawet do głowy, że mógł mieć stłuczkę czy zostać ciężko doświadczony gradobiciem. Efekt wizualny po zastosowaniu bezinwazyjnych metod jest bez wątpienia bardziej satysfakcjonujący niż po usuwaniu wgnieceń metodą szpachlowania.

Pozostaje pytanie, czy naprawa wgnieceń bez lakierowania ma jakieś minusy? Dobrze przecież wiemy, że wszystko ma jakieś wady. I owszem, również ta metoda posiada pewne mankamenty. Trudności może nam sprawić znalezienie odpowiedniego fachowca, który bezbłędnie przeprowadzi całą tę operację.

Naprawy blacharskie bez lakierowania to nie jest prosta sprawa, którą może wykonać każdy rzemieślnik. Tutaj potrzeba wyczucia, cierpliwości, precyzji i innych zaawansowanych umiejętności. Jeśli nie mamy jeszcze upatrzonego warsztatu, w którym taką usługę oferują prawdziwi profesjonaliści, możemy się niemało naszukać.

Do wad można tez zaliczyć cenę. Ponieważ metoda ta wymaga finezji, a nie tylko zwykłych rzemieślniczych umiejętności, to również koszty muszą być odbiciem tej sytuacji, choć tutaj wszystko zależy od rodzaju i ilości uszkodzeń na naszej karoserii. Jeśli jest ich niewiele, rozwiązanie to jest jak najbardziej opłacalne, jeżeli jednak wgnieceń jest dużo, koszty mogą okazać się nieproporcjonalnie duże w porównaniu z innymi metodami. Nie należy tego jednak brać za pewnik, bo stawki różnią się przecież w zależności od konkretnego serwisu.

 

Kiedy można stosować bezinwazyjne metody?

 

Za pomocą opisanych w tym artykule sposobów można usunąć prawie wszystkie typy wgnieceń. Ich wielkość nie gra tu istotnej roli. Wbrew obiegowej opinii ich umiejscowienie tez nie jest aż takim dużym utrudnieniem – naprawę wgnieceń bez lakierowania można skutecznie przeprowadzić nawet na linii załamania blachy, choć owszem, wymaga to większej precyzji i większego nakładu czasu.

Właściwie jedyną okolicznością, która uniemożliwia zastosowanie nieinwazyjnych metod, jest sytuacja, gdy dojdzie do odpryśnięcia lakieru. Wtedy, co całkiem zrozumiałe, bez ponownego lakierowania się nie obejdzie.