Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Jakie wgniecenia można usunąć bez lakierowania? Czy można samodzielnie naprawić wgniecenie?

29.06.2018
Narzędzia u mechanika

W wyniku gradobicia na dachu Twojego auta powstały niewielkie wgniotki? A może miałeś niegroźną stłuczkę parkingową? Jeśli chcesz, aby Twój samochód nie stracił na wartości, możesz zdecydować się na usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Kiedy jest to możliwe? I ile to kosztuje?

 

Naprawy blacharskie bez lakierowania – kiedy możliwe?


Gdy na Twoim samochodzie pojawiły się nieestetyczne wgniecenia, nie musisz od razu szukać cennika usług w warsztacie blacharsko-lakierniczym. Jeśli nie doszło do naruszenia struktury karoserii, można umówić się na usuwanie wgniecenia bez lakierowania. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu techniki PDR, czy Paintless Dent Repair.

Wgniecenia można usunąć wtedy na dwa sposoby: poprzez tzw. „masowanie” blachy lub metodą „na klej”. Co ważne, na lakierze nie może znajdować się nawet rysa, aby możliwe było wypychanie czy wyciąganie blachy bez lakierowania.

Należy też zaznaczyć, że nie w każdym serwisie podejmują się takich napraw – najczęściej wynika to z braku odpowiednich narzędzi do usuwania wgniotek. Dlatego zanim wybierzesz się do lakiernika, umów się na konsultacje w warsztacie specjalizującym się w bezinwazyjnej naprawie wgnieceń – specjaliści ocenią, co w danym przypadku da się zrobić.

 

Prostowanie bez lakierowania


W sytuacji, gdy do uszkodzenia powstało w miejscu, które dostępne jest od wewnętrznej strony (np. maska, drzwi), można zastosować metodę wypychania wgniecenia, nazywaną także prostowaniem od spodu oraz masowaniem blachy. Naprawy dokonuje się przy użyciu specjalnych narzędzi, m.in. wypychaczy blacharskich, dźwigni nazywanych heblami, łańcuchów oraz lamp z odbłyśnikiem.

Ważne jest, aby narzędzia posiadały różne grubości i kształty końcówek – trzeba umieć je dopasować do rodzaju wgniecenia oraz elementu karoserii. Dzięki łańcuchom do wypychania wgnieceń, takim jak haki czy podpory, możliwe jest precyzyjne masowanie blachy. A do czego służy lampa z odbłyśnikiem? Pozwala ocenić, czy nierówność została już wyrównana oraz zapobiega nadmiernemu wypychaniu wgniotki. Lampy najczęściej montowana są do nadwozia za pomocą magnesu lub przyssawki – wtedy możliwe jest dokładne oświetlenie miejsca naprawy.

 

Wyciąganie wgnieceń


Wyciąganie wgnieceń bez lakierowania to całkowicie bezinwazyjna metoda, która sprawdza się w przypadku, gdy do uszkodzenia nie można dotrzeć od wewnętrznej strony lub gdy wymagałoby to demontażu poszczególnych elementów auta. Najlepszym przykładem jest dach, w przypadku którego koniecznością byłoby usuwanie podsufitki.

A jak przebiega naprawa? Specjalne grzybki nakleja się dokładnie w centrum wgniecenia, przy czym tak samo jak heble i wypychacze, muszą być kształtem i rozmiarem dopasowane do wielkości uszkodzenia. Następnie przy pomocy pistoletu nakłada się specjalistyczny klej termopotliwy, który zastyga w przeciągu kilku minut. Następnie na grzybku montuje się wyciągarkę, czyli dźwignię, która „wyciąga” grzybek wraz z wgnieceniem.

 

Korzyści z naprawy wgnieceń bez lakierowania


Jakie są korzyści z naprawy wgnieceń bez lakierowania? Przede wszystkim samochód nie traci na wartości przez zastosowanie lakieru renowacyjnego – trzeba pamiętać, że typowe naprawy blacharsko-lakiernicze zawsze pozostawiają po sobie ślady. Ponadto cały proces jest znacznie szybszy, a niektóre serwisy oferują możliwość naprawy na miejscu, u klienta.


Usuwanie wgnieceń metodą PDR jest również tańsze – może kosztować nawet o 50% mniej, niż wizyta u tradycyjnego blacharza.

 

Czy opłaca się samodzielne usuwanie wgniecenia bez lakierowania?


A czy możliwe jest samodzielne usuwanie wgniecenia bez lakierowania? Oczywiście, lecz należy zastosować wyżej wspomniane metody. W sklepach można znaleźć zestawy narzędzi zarówno do wypychania, jak i wyciągania uszkodzeń, których koszt to najczęściej kilkadziesiąt złotych. Jest jednak wiele wad tego rozwiązania.


Po pierwsze, może okazać się, że rozmiar i kształt zakupionych wypychaczy lub grzybków nie jest odpowiedni do wielkości wgniecenia. Natomiast po drugie, jest to bardzo precyzyjna praca, a jakikolwiek błąd może doprowadzić do uszkodzenia struktury lakieru.


Przez domowych mechaników-amatorów często stosowana jest też metoda ciepło-zimno. Co to oznacza? Że najpierw przy pomocy palnika lub opalarki podgrzewany jest wgnieciony element karoserii, po czym natychmiast zostaje schłodzony suchym lodem. W wyniku tego blacha może „odskoczyć” na swoje miejsce, trzeba jednak wiedzieć, że to bardzo inwazyjna technika, która w większości przypadków prowadzi do uszkodzenia lakieru.


A ile kosztuje usuwanie wgnieceń bez lakierowania w specjalistycznym warsztacie? Wszystko zależy od tego, w jakim miejscu powstało wgniecenie oraz ile wgniotek znajduje się w karoserii. Koszt naprawy najczęściej zaczyna się od 50 zł, a kończy średnio na 300-400 zł. Cena mniejszych zestawów do wyciągania/wypychania wgnieceń wynosi 100-150 zł, przy czym nie masz pewności, że narzędzia będą pasować. Natomiast koszt bardziej zaawansowanych zestawów to co najmniej 300 zł. Biorąc pod uwagę kwestie finansowe oraz ryzyko z tym związane, można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że w większości przypadków wizyta w serwisie będzie bardziej opłacalnym rozwiązaniem, niż samodzielna naprawa.