Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Jak usunąć drobne wgniecenie w karoserii? Prostowanie wgnieceń krok po kroku

24.10.2018
Samochody na parkingu

Gdy przydarzy Ci się niegroźna stłuczka lub gdy dobijesz do barierki, na karoserii często powstaje drobna wgniotka, której usunięcie może wydawać Ci się nieopłacalne. Musisz jednak wiedzieć, że istnieją metody usuwania wgnieceń bez lakierowania, która są szybkie, niedrogie i skuteczne.

 

Na czym polega bezinwazyjne usuwanie wgnieceń?

 

Większość kierowców myśli, że w przypadku nawet niedużego wgniotu w karoserii, konieczna będzie kosztowna i czasochłonna naprawa blacharsko-lakiernicza. Jednak w większości przypadku można tego uniknąć. Jak?

Jeśli nie doszło do naruszenia struktury lakieru, możliwe jest usuwanie wgnieceń po gradobiciu lub powstałych w wyniku stłuczki przy pomocy bezinwazyjnej metody PDR. Dzięki temu, że karoseria nie jest ponownie lakierowana, cała proces przebiega szybko i sprawnie, a auto wygląda jak nowe. To sprawia, że nie traci na wartości podczas sprzedaży. A na czym polega technika PDR?

 

Usuwanie wgnieceń PDR

 

PDR, czyli Paintless Dent Repair, to bezinwazyjna metoda usuwania małych wgnieceń w karoserii. Aby można ją było zastosować, trzeba spełnić jeden warunek – nie może dojść do naruszenia struktury lakieru, w innym wypadku konieczne może okazać się malowanie samochodu.

Co ciekawe, usuwanie wgnieceń z karoserii samochodowej bez lakierowania stosowane już było w latach 40. XX w. w zakładach Mercedesa. Jednak ten potężny koncern motoryzacyjny przez wiele lat trzymał tę metodę w tajemnicy, wykorzystując ją jedynie podczas usuwania niedoskonałości powstałych w czasie produkcji.

Po raz pierwsze rozpowszechniono na szeroką skalę tę technikę w latach 80. XX w. i choć jak widać, na całym świecie coraz częściej jest stosowana, polscy kierowcy często nie zdają sobie sprawy z jej możliwości.

Trzeba jeszcze wiedzieć, że naprawa wgnieceń przy pomocy PDR może przebiegać na dwa sposoby: podczas prostowania lub wyciągania blachy.

Prostowanie blachy polega na „masowaniu” jej od wewnętrznej strony, aż powróci do pierwotnego kształtu. Natomiast wyciąganie wgnieceń przebiega za pomocą specjalnych grzybków i kleju – robi się to od zewnętrznej strony. W obu przypadkach niezwykle ważne jest stosowanie specjalistycznych lamp, dzięki którym dokładnie widoczny jest stan karoserii.

 

Jak przebiega prostowanie wgnieceń?

 

Często stosowaną, lecz nieco bardziej inwazyjną metodą, jest prostowanie wgnieceń. Stosuje się ją w przypadku uszkodzeń, które powstały w łatwo dostępnych miejscach, np. na masce lub w drzwiach. W niektórych wypadkach konieczny może okazać demontaż poszczególnych elementów auta, np. podsufitki, choć wtedy najczęściej specjaliści decydują się na wyciąganie wgniecenia.

Trzeba wiedzieć, że likwidacja wgnieceń tą metodą jest skomplikowana, potrzebne są do tego specjalistyczne narzędzia. Dlatego nie warto wykonywać tego samodzielnie, bez żadnego doświadczenia. W przypadku jakiegokolwiek błędu może zostać naruszony lakier, a wtedy niemożliwe będzie kontynuowanie naprawy przy pomocy techniki PDR.

A jak przebiega prostowanie wgnieceń? Na początku trzeba skompletować niezbędne narzędzia do PDR, czyli wypychacze blacharskie, heble, łańcuchy oraz lampy z odbłyśnikiem. Należy wiedzieć, że wypychacze mogą mieć różne kształty, rozmiary oraz końcówki, które należy dokładnie dopasować do wielkości wgniotki. Natomiast heble to narzędzia pracujące na zasadzie dźwigni. Powinno się wybrać inny rodzaj hebli w zależności od tego, czy usuwanie wgnieceń samochodowych odbywa się na karoserii wzmocnionej czy bez wzmocnień.

Przy pomocy tych urządzeń, „masuje” się blachę od spodu, aż zostanie jej przywrócony naturalny kształt. Aby móc precyzyjnie określić, kiedy należy zakończyć pracę, trzeba użyć lampy z odbłyśnikiem, która montowana jest przy pomocy magnesu lub przyssawki.

Ze względu na to, że jest to trudna, wymagająca zastosowania specjalistycznych narzędzi technika, nie zaleca się jej samodzielnego wykonania.

 

Korzyści naprawy wgnieceń bez lakierowania

 

A jakie są korzyści z naprawy wgnieceń bez lakierowania? Jak zostało to już na początku zasygnalizowane, samochód nie traci na wartości. Jest to możliwe dzięki temu, że na karoserii pozostaje lakier oryginalny, nie ma konieczności nakładania lakieru renowacyjnego.

To również sprawia, że czas naprawy jest o wiele krótszy. Gdy wgniotek jest niewiele, często nie trzeba nawet zostawiać auta na cały dzień u mechanika. Co więcej, niektóre serwisy oferują usuwanie wgnieceń u klienta – wcześniej trzeba jednak ustalić zakres napraw.

I ostatnią, bardzo ważną zaletą, jest koszt zastosowania tej metody, który jest o wiele niższy od typowej naprawy blacharsko-lakierniczej. Z tego względu opłaca się usuwanie nawet niedużej wgniotki. I co niemniej istotne, dzięki zastosowaniu bezinwazyjnych metod, auto po wizycie w serwisie wygląda jak nowe – nie pozostają ślady po przeprowadzonej naprawie.