Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Likwidacja wgnieceń w karoserii metodą panelową - na czym polega, kiedy warto zastosować?

28.11.2018
Rozbity samochód

Obecnie stosuje się coraz to nowsze rozwiązania w zakresie likwidacji wgnieceń, dzięki którym możliwe jest uzyskanie takiego efektu wizualnego, jak przed stłuczką. Jednym z tych sposobów są naprawy panelowe. Kiedy wykorzystanie tej metody się opłaca i jakie daje korzyści?


Kiedy można naprawić wgniecenia bez lakierowania?


Czy jeśli uczestniczyłeś w stłuczce lub w wypadku, w wyniku którego doszło do powstawania wgniecenia w Twoim samochodzie, to od razu konieczna jest wizyta u blacharza i lakiernika? Nie zawsze. Obecnie stosuje się nowoczesne technologie, które pomagają usunąć wgniotki bez utraty wartości auta, co następuje w przypadku zastosowania lakieru renowacyjnego.

Jedną z tych metod jest technika PDR, która polega na prostowaniu wgnieceń lub wyciąganiu blachy bez lakierowania. Jednak aby móc skorzystać z tej technologii, nie może dojść do naruszenia struktury lakieru. A w jakich sytuacjach stosuje się naprawy panelowe?

Jeśli doszło do uszkodzenia karoserii, nie jest możliwe prostowanie czy wyciąganie wgnieceń, auto można jednak zakwalifikować do naprawy panelowej. Muszą być tylko spełnione odpowiednie warunki. Po pierwsze, nie mogą zostać uszkodzone żadne elementy wewnętrzne znajdujące się pod poszyciem. Po drugie, nie wszystkie uszkodzenia da się w ten sposób naprawić, dlatego niezbędna jest wizyta w specjalistycznym warsztacie celem konsultacji. Jednak co najważniejsze, w wyniku stłuczki lub wypadku nie mogło dojść do przerwania lub zgniecenia poszycia – musi być zachowana jego ciągłość. W innym wypadku konieczna jest jego wymiana, a wtedy naprawa panelowa nie ma już zastosowania.

 

Na czym polega technika panelowa?


Na początku należy zaznaczyć, że mowa jest o naprawie paneli karoserii, czyli wyłącznie elementów powierzchniowych. Dlatego to, na co zwróci mechanik w pierwszej kolejności, są elementy konstrukcyjne pojazdu, które muszą pozostać nienaruszone. W praktyce więc polega to na usuwaniu wgnieceń samochodowych, które są na tyle rozległe, że nie opłaca się stosować techniki PDR.

Dzięki wykorzystaniu tej technologii możliwe jest wyciąganie blachy bez lakierowania. Do tego używa się spotterów blacharskich, czyli urządzeń elektrycznych umożliwiających punktowe przygrzewanie do powierzchni blachy elektrod i adapterów. Przy czym naprawa ta przeprowadzana jest przy zachowaniu własności mechanicznych tych elementów.

Oprócz tego możliwa jest blacharka bez lakierowania elementów zamkniętych. Wtedy naprawa opiera się na metodzie „push and pull”, która nazywana jest również „pchnij i ciągnij”.

Wcześniej jednak należy dokładnie oczyścić poszycie z lakieru i powłok szpachlowych, jeśli na nim występują. Do tego dodatkowo używa się nylonowej tarczy ściernej, która w przeciwieństwie do tarczy do szlifowania nie uszkadza galwanicznej powłoki antykorozyjnej.

 

Zalety usuwania wgnieceń bez lakierowania


Jakie są zalety usuwania wgnieceń metodą panelową? Przede wszystkim mowa jest o uszkodzeniach, w których ze względu na odpryski lakieru nie można zastosować techniki PDR, jednak nie są one tak rozległe, aby wymagały zdecydowanie droższej, tradycyjnej naprawy blacharskiej.

Trzeba też podkreślić, że naprawa gnieceń wykonywana jest na wysokiej jakości elementach fabrycznych, które zostały zamontowane podczas produkcji. Co ciekawe, technika panelowa umożliwia również wykorzystanie techniki „na klej, która znana jest z wyciągania wgnieceń bez lakierowania metodą PDR. W ten sposób można naprawić elementy aluminiowe.

Technologia polegająca na zasadzie „push and pull” pozwala poradzić sobie z tymi elementami, które w innym wypadku musiałby zostać wycięte i następnie wymienione na nowe. Ale to jeszcze nie koniec zalet. Wyciąganie karoserii odbywa się bez ingerowania w wewnętrzne elementy tapicerki, nie trzeba też demontować uszkodzonych części pojazdu, np. drzwi czy pokrywy silnika.

W ten sposób można naprawić nawet duże powierzchnie, a wycinaniu nie podlegają stałe części nadwozia, jak tylny błotnik, słupek i poszycie progu. Natomiast wykorzystanie nylonowych tarcz ściernych sprawia, że wewnętrzne zabezpieczenia antykorozyjne zostają nienaruszone.

I co jest najważniejsze dla wielu klientów, naprawy blacharskie bez lakierowania są tańszą alternatywą do tradycyjnych metod. Tego typu prace nad usuwaniem wgnieceń bez lakierowania postępują znacznie szybciej, a wszystkie połączenia konstrukcyjne karoserii nie ulegają uszkodzeniu.

A czy są jakiekolwiek wady wyciągania karoserii w ten sposób? Może okazać się, że czas i koszt naprawy będzie wyższy, od wymiany elementu na nowy, jednak mechanicy w doświadczonym warsztacie będą mogli ocenić, co się bardziej opłaca. Ponadto ograniczeniem do zastosowania naprawy panelowej jest uszkodzenie konstrukcji danego elementu.


Usuwanie wgniecenia bez lakierowania to zwykle tańsza i szybsza metoda, niż czasochłonne naprawy blacharsko-lakiernicze. Dlatego warto skonsultować się ze specjalistami, którzy ocenią, czy możliwe jest zastosowanie techniki panelowej.