Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Najpopularniejsze metody usuwania, wyciągania wgnieceń. Naprawy blacharskie bez lakierowania

12.12.2018
Zaparkowane samochody

Gdy na Twoim samochodzie pojawi się nawet nieduża wgniotka, jego wartość spada. Takie są konsekwencje niegroźnych stłuczek czy pozostawiania auta na dworze, gdy za oknem szaleje burza. A czy da się z tym coś zrobić? I ile kosztuje usuwanie wgnieceń po gradobiciu?


Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – kiedy możliwe?


Na początku chcielibyśmy Cię uspokoić – istnieją naprawy blacharskie bez lakierowania. Dzięki nim wartość Twojego samochodu, które w wyniku niedużej kolizji zostało uszkodzone, może nie spaść. Jest to możliwe m.in. dzięki zastosowaniu techniki wyciągania wgniotek. Na czym to polega? Zaraz wyjaśnimy.

Najpierw musisz wiedzieć, że usuwanie wgniecenia bez lakierowania jest możliwe wtedy, gdy nie doszło do naruszenia struktury lakieru. Jeśli tak jest w Twoim przypadku, unikniesz typowej naprawy blacharskiej. Wystarczy zastosować technikę PDR, czyli Paintless Dent Repair, która polega na wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń bez lakierowania przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Jest też trzecia metoda, którą wykorzystują warsztaty – naprawa panelowa. Dowiedz się, kiedy ma zastosowanie.

 

Prostowanie bez lakierowania


Jeśli do uszkodzenia można w prosty sposób dojść od spodu blachy, stosuje się technikę prostowania karoserii. Dotyczy to dołków, które nie posiadają ostrych załamań i powstały przede wszystkim na masce, drzwiach, błotniku lub na klapie bagażnika. W tym celu używa się profesjonalnych wypychaczy blacharskich, które należy precyzyjnie dobrać do rozmiaru wgniotki.

Mechanicy operują m.in. heblami, czyli narzędziami pracującymi na zasadzie dźwigni, a także łańcuchami do wypychania karoserii, takimi jak haki, zawiesia i podpory. Ważne jest, aby podczas usuwania małych wgnieceń w karoserii odpowiednio dobrać heble, które powinny różnić się w zależności od tego, czy jest ona wzmocniona, czy nie.

Zastosowanie tej techniki może mieć jednak charakter inwazyjny. Dlatego nie zaleca się, aby naprawy w ten sposób wykonywać samodzielnie – lepiej zlecić to specjalistom, mającym doświadczenie w tego typu pracach.


Wyciąganie dołków bez lakierowania


A co w sytuacji, gdy do wniotki nie da się dotrzeć od spodu blachy lub wiązałoby się to z kosztownym demontażem poszczególnym części? Wtedy wykorzystuje się wyciąganie wgnieceń karoserii, nazywane także metodą „na klej”.  W jaki sposób się to przeprowadza?

Podczas wyciągania blachy, dokładnie w centrum uszkodzenia, nakleja się specjalny grzybek. Następnie należy nałożyć na niego specjalistyczny klej termopotliwy, który aplikowany jest przy pomocy pistoletu. Taki klej musi mieć bardzo dużą siłę ciągnięcia oraz wysoką wytrzymałość.

Na końcu na główce grzybka montowana jest wyciągarka, która odkształca blachę.

Zestawy do wyciąganie wgnieceń bez malowania można zakupić w internecie i dokonać całej naprawy samodzielnie. Jednak bez zastosowania lamp z odbłyśnikiem, na karoserii mogą pozostać nierówności. Ponadto może okazać się, że w gotowym zestawie nie ma grzybków, które wielkością odpowiadałyby wgnieceniu, co wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów.

 

Naprawa wgnieceń metodą panelową


Naprawianie wgnieceń bez lakierowania może odbywać się przy zastosowaniu tych metod, jeśli nie doszło do odprysków lakieru. Natomiast, gdy nie zostały uszkodzone żadne elementy wewnętrzne znajdujące się pod poszyciem, jest jeszcze jedno rozwiązanie – metoda panelowa. W ten sposób naprawia się elementy powierzchniowe, na których lakier został uszkodzony.

Do przeprowadzenia tych prac konieczne jest użycie spotterów blacharskich, które punktowo przygrzewają do blachy elektrody i adaptery. Jednocześnie zachowywane są właściwości mechaniczne tych elementów.

 

Ile kosztuje usuwanie wgnieceń bez lakierowania?


Jak jest cena bezinwazyjnego usuwania wgnieceń? Trudno jest to określić, ponieważ wszystko zależy od ilości powstałych dołków. Jednak w praktyce jest to znacznie tańsze, niż naprawa blacharsko-lakiernicza. Dodatkowo wyciąganie wgnieceń generuje jeszcze wiele innych korzyści. A jakich?

 

Korzyści usuwania wgniecenia bez lakierowania


Jak zostało to już zasygnalizowane, wyciąganie blachy bez lakierowania jest tańsze, ale też szybsze od klasycznej naprawy blacharskiej. W zależności od ilości wgniotek, może to trwać od kilkudziesięciu minut do kilku godzin. Jedno jest pewne – nie musisz oddawać auta na kilka dni do warsztatu. Co jeszcze warto wiedzieć?

Naprawa wgnieceń bez lakierowania sprawia, że samochód nie traci na wartości. Co więcej, wygląda jak przed uszkodzeniem. Dzięki temu, że nie został zastosowany lakier renowacyjny, niewidoczne są skutki stłuczki czy gradobicia.

Ciekawostką jest również, że wyciąganie wgnieceń bez lakierowania może odbywać się także… u klienta! Nie jest konieczna wizyta w warsztacie, ponieważ to specjaliści przyjadą do Ciebie. Wyjątkiem jest wyciąganie wgnieceń po gradobiciu, które ze względu na znacznie większą ilość uszkodzeń jest bardziej czasochłonne.