Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Prostowanie bez lakierowania - jak usuwać drobne wgniecenia w karoserii samochodu?

19.12.2018
Bok BMW

Usuwanie śladów po kolizjach i stłuczkach przeważnie wiąże się z wysokimi kosztami, ale i czasem poświęconym na naprawę. Istnieje jeszcze możliwość wykorzystania techniki PDR, która polega na prostowaniu blachy bez lakierowania. Można ją jednak zastosować w sytuacjach, kiedy nie doszło do uszkodzenia lakieru. Na czym więc polega technika PDR i jak usunąć małe wgniecenia w karoserii?

 

 

Naprawa wgnieceń bez malowania

Chcąc wyciągnąć wgniecenia bez lakierowania najlepiej skorzystać z metody PDR. Czym ona jest? PDR, z ang. Paintless Dent Repair, to naprawy blacharskie bez malowania. Początek tej technologii miał miejsce jeszcze w latach 40. XX w. w Niemczech, a ściślej mówiąc, w zakładach Mercedesa. Później wszystko rozwinęło się w USA i obecnie jest to jedna z najpopularniejszych metod naprawiania wgnieceń bez lakierowania.

Technologia PDR obejmuje 2 rodzaje naprawy. Pierwszy z nich polega na masowaniu blachy. Konieczne jest do tego posiadanie profesjonalnych narzędzi, które nazywane są heblami. Metoda ta jest inwazyjna, ponieważ bywa, że niezbędne jest zdejmowanie niektórych elementów karoserii, żeby uzyskać lepszy dostęp do blachy. Drugi rodzaj naprawy to ten na klej. Metoda jest bezinwazyjna i opiera się na wyciąganiu wgniecenia przez specjalne narzędzia oraz profesjonalny klej. Sprawdza się podczas wyciągania wgnieceń w karoserii w trudno dostępnych miejscach.

 

 

Jak usuwać wgniecenia bez lakierowania?

Powyższe metody wbrew pozorom wcale nie są takie proste. Choćby ze względu na wymagane specjalistyczne narzędzia, nie każdy może samodzielnie wyciągnąć wgniecenia np. po gradobiciu. Niezbędne jest skorzystanie z warsztatu, w którym pracują doświadczeni specjaliści, którzy wiedzą, kiedy można zastosować metodę PDR i jak ją wykorzystać, by naprawa przebiegła sprawnie i bez szkody dla auta. Istotne jest także wybranie odpowiedniego rodzaju naprawy, czy ma to być technologia inwazyjna, czy bezinwazyjna. Zarówno do jednego sposobu, jak i drugiego, konieczne jest wykorzystanie takich akcesoriów jak heble, łańcuchy, wypychacze blacharskie, lampy z odbłyśnikiem, kleje. Nie zaleca się więc wypychania wgnieceń bez lakierowania na własną rękę.

 

 

Kiedy można usunąć wgniecenia bez lakierowania?

Metoda PDR jest bardzo popularna, jednak zastosować ją można w określonych sytuacjach. Warunkiem skorzystania z niej jest dobry stan karoserii. PDR stosuje się wtedy, kiedy nie doszło do uszkodzenia struktury lakieru. Najczęściej dotyczy to niewielkiej stłuczki czy efektów gradobicia. Wówczas bez problemu można wyciągnąć dołki bez lakierowania i szpachlowania.

 

 

Zalety prostowania bez lakierowania

Na popularność tej metody może mieć wpływ fakt, że głównie ma ona same zalety. Przede wszystkim naprawy blacharskie bez lakierowania są mniej kosztowne niż w przypadku tradycyjnych metod, które opierają się na szpachlowaniu i malowaniu. Właściciel samochodu nie musi ponosić kosztu materiałów, nie ma potrzeby wymiany niektórych elementów. Wgniecenie w karoserii wystarczy po prostu wyciągnąć i naprawa jest zakończona.

Wśród korzyści wymienia się także oszczędność czasu. Tradycyjne naprawy mogą się wydłużyć nawet do kilku dni, natomiast wyciąganie blachy bez lakierowania to zwykle maksymalnie kilka godzin i już można jeździć autem.

Zaletą wyciągania wgnieceń magnesem jest także to, że zachowany jest oryginalny lakier, ale i konkretny element samochodu. Nie ma konieczności szpachlowania czy wymiany jakiegoś fragmentu karoserii. To z kolei przekłada się na wartość pojazdu, kiedy ktoś zechce go prędzej czy później sprzedać. Tradycyjne naprawy bardzo często są zauważalne, natomiast metoda PDR jest praktycznie niewidzialna, dzięki czemu wartość samochodu nie spada.

 

 

Gdzie wyciągnąć wgniecenia bez malowania?

Usuwać wgniotki najlepiej w specjalistycznym warsztacie, który ma już kilkuletnie doświadczenie w takich naprawach. Dzięki temu można mieć pewność, że wyciąganie wgnieceń przebiegnie bez komplikacji i nie uszkodzi samochodu. Z tego też względu nie zaleca się usuwania wgnieceń samodzielnie. Łatwo można doprowadzić do zniszczenia lakieru, w dodatku naprawa ta wymaga precyzji, cierpliwości i oczywiście narzędzi. Warto więc poszukać profesjonalistów, którzy znają się na usuwaniu wgnieceń i zrobią to szybko, ale i solidnie. Przed skorzystaniem z konkretnego warsztatu dobrze by było poczytać jakie są opinie o danych specjalistach. Z pewnością nie można kierować się ceną przy wyborze warsztatu, ponieważ może to mieć opłakane skutki. Metoda PDR i tak nie jest drogą naprawą. Ile kosztuje usuwanie wgnieceń bez lakierowania? To oczywiście zależy od rozmiaru uszkodzenia. Koszt naprawy zaczyna się średnio od 50 zł wzwyż. Bardziej zaawansowane naprawy wymagają zapłacenia około 300 zł, jednak ostateczna cena ustalana jest indywidualnie.