Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń - kiedy możliwe jest wyciąganie, a kiedy wypychanie wgniotek? Naprawy PDR

20.02.2019
Samochód

Wgniecenie w samochodzie nie musi wcale od razu oznaczać spadku jego wartości, nawet jeśli tych uszkodzeń jest kilka. Co wtedy trzeba zrobić? Zdecydować się na usuwanie wgnieceń bez lakierowania. Na czym to polega? I w jakich sytuacjach jest możliwe? Rozwiewamy wątpliwości.


Paintless Dent Repair – naprawa wgnieceń bez lakierowania

Naprawa blacharsko-lakiernicza wiąże się z nałożeniem na karoserię pojazdu lakieru renowacyjnego, co zawsze obniża jego wartość. A czy da się zachować ten fabryczny? Tak, chociaż spełniony musi zostać jeden warunek – nie mogło dojść do uszkodzenia jego struktury. Wtedy możliwe jest zastosowanie naprawy PDR. Paintless Dent Repair to technika pozwalająca na naprawę wgnieceń bez lakierowania, przy czym wyróżnia się dwie metody: wyciągania lub prostowania uszkodzeń. Zaraz wyjaśnimy, na czym każda z nich polega.

Wcześniej jednak chcielibyśmy wyjaśnić jedną, istotną kwestię. Wiele osób zastanawia się, jak usunąć wgniecenie w karoserii samodzielnie? Jest to możliwe przy użyciu narzędzi PDR, których zestawy dostępne są w sklepach internetowych, trzeba jednak zachować prezycję podczas pracy. Jeśli więc nigdy wcześniej nie nie podejmowałeś się podobnych zadań, to nie zalecamy samodzielnego usuwania wgnieceń PDR. Może okazać się, że zmiast naprawić uszkodzenie, zniszczysz lakier. A wtedy bez wizyty u lakiernika może się ju żnie obejść. A że cena usuwania wgnieceń jest o wiele niższa, niż takich napraw, jest to bardziej opłacalne.

 

Wyciąganie wgnieceń bez lakierowania

Często stosowaną metodą jest wyciąganie wgnieceń – nazywa się to również sposobem „na klej”, czego znaczenie wyjaśnimy za chwilę. Na początku musisz wiedzieć, że jest to bezinwazyjna technika usuwania wgnieceń, która nawet w domowym warsztacie często kończy się powodzeniem.

Wyciąganie blachy bez lakierowania najczęściej stosuje się wtedy, kiedy do uszkodzenia nie można dojść od wewnętrznej strony lub gdy wiązałoby się to z czasochłonnym demontażem i montażem poszczególnych elementów pojazdu. Popularne jest zwłaszcza usuwanie wgnieceń po gradobiciu tą metodą, ponieważ wtedy nie jest konieczne ściąganie podsufitki.

A jak usuwa się wgnioty w karoserii? Potrzebne są specjalne zaczepy, nazywane często grzybkami, a także specjalistyczny klej termopotliwy oraz pistolet do jego aplikacji. Grzybek nakleja się dokładnie w centrum wgniecenia, po czym nakłada się na niego urządzenie, przyp omocy którego wgniecenia jest „wyciągane”.

Istotne jest przy tym to, aby dobrze dobrać kształt i rozmiar zaczepu do wielkości uszkodzenia. Jeśli więc dokonujesz naprawy wgnieceń bez lakierowania samodzielnie, musisz przygotować się na to, że zakupiomy przez Ciebie zestaw grzybków okaże się niewystarczający. Ponadto dobrze jest mieć specjalną lampę z odbłyśnikiem, dzięki której widać, kiedy blacha powróciła do swojego pierwotnego kształtu. Trzeba przy tym uważać, aby nie odgiąć jej zbyt mocno.

 

Prostowanie bez lakierowania

Jeśli chcesz usunąć wgniecenia bez lakierowania, możliwe jest również prostowanie, masowanie blachy. W tym wypadku trzeba już jednak na samym początku zaznaczyć, że jest to bardziej inwazyjna metoda naprawiania wgnieceń w samodzie i jakikolwiek błąd może skutkować uszkodzeniem lakieru. Dlatego ostrzegamy, żeby nigdy nie próbować robić tego samodzielnie, lepiej od razu zgłosić się do warsztatu, który wyceni, ile będzie kosztować usuwanie wgnieceń PDR.

Ta metoda usuwania wgnieceń bez lakierowania jest wykorzystana wtedy, gdy do uszkodzenia można w prosty sposób dotrzeć od spodu blachy. Mowa tu przede wszystkich o wgniotach w karoserii, które powstały na masce, błotniku, drzwiach czy też klapie bagażnika.

I tak jak w przypadku techniki „na klej”, konieczne jest użycie przeznaczonych specjalnie do tego narzędzi. Używa się tzw. wypychaczy blacharskich, haków oraz lamp, który montowane są do nadwozia przy pomocy magnesu.

Ponadto to, jakie heble znajdą zastosowania, zależy m.in. od tego, czy karoseria jest wzmocniona, czy nie. Drugim, istotnym czynnikiem, jest rodzaj wgniecenia – do niego należy dopasować kształt i rozmiar końcówek wypychaczy – mogą być one płaskie, zaokrąglone czy w kształcie litery U.

A jak przebiega cały proces? Przy pomocy tych narzędzi blacha jest „masowana” od wewnętrznej strony, aż uzyska swój pierwotny kształt.

 

Naprawa wgnieceń metodami PDR

Jeśli zdecydujesz się na usnięcie wgniecenia karoserii metodami PDR, możesz zaoszczędzić w trzech różnych obszarach.

Po pierwsze, dzięki temu, że nie ma konieczności nakładania lakieru renowacyjnego, nie spada wartość pojazdu. W większości przypadków nie ma też nawet ani śladu po uszkodzeniu, auto wygląda jak przed stłuczką/wypadkiem.

Po drugie, koszt usuwania wgnieceń bez lakierowania jest niższy, niż typowej naprawy blacharsko-lakierniczej. Oczywiście ostateczna cena zależy od ilości uszkodzeń, jednak zwykle okazuje się, że Twój portfel aż tak na tym nie ucierpi.

A po trzecie, oszczędzasz czas. Nie dość, że fachowcy naprawią Twoje auto w kilka godzin, to istnieje nawet możliwość, że to oni dojadą do Ciebie, a nie Ty do nich. I nie musisz martwić się o to, czym będziesz jeździć, gdy Twoje auto będzie stało przez kilka dni w warsztacie.