Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Naprawy blacharskie bez lakierowania – metody i narzędzia do usuwania wgnieceń

05.04.2019
Samochody

Choć jeszcze nie każdy kierowca o tym wie, naprawa wgnieceń bez lakierowania i co za tym idzie – bez spadku wartości pojazdu jest możliwa. Naprawa PDR, bo to o niej jest mowa, jest nowoczesnym sposobem na pozbywanie się wgniotek. A na czym to polega? I ile kosztuje? Sprawdzamy.

 

Naprawy blacharskie bez lakierowania – czy są możliwe?

Większość kierowców zaliczyło przynajmniej jedną stłuczkę w swoim życiu. Zwykle nie ma ona poważnych konsekwencji, w karoserii jednak na jej skutek często powstaje nieestetyczne wgniecenie. W przypadku starszych modeli najczęściej jest to lekceważone. Gorzej jednak, gdy w wyniku gradobicia lub niegroźnego zderzenia uszkodzone zostało nadwozie nowego lub wartościowego samochodu.

Naprawy blacharskie, choć są skutecznym sposobem na naprawdę wgniecenia, mają wiele wad. Są czasochłonne, kosztowne, wymagają też użycia lakieru renowacyjnego, który zmniejsza wartość pojazdu. Dlatego trzeba wiedzieć, że możliwe jest usunięcie wgniecenia bez lakierowania. W tym celu stosuje się techniki oraz narzędzia PDR.

Jednak nie każdy warsztat ma w swojej ofercie prostowanie i wyciąganie wgnieceń bez lakierowania, ponieważ wymaga to posiadania specjalistyczne sprzętu i doświadczonych pracowników. Zanim więc zdecydujesz się skorzystać z usług blacharza, sprawdź czy w Twoim przypadku bezinwazyjne usuwanie wgnieceń można przeprowadzić.

 

Technika PDR a bezinwazyjna naprawa wgnieceń

PDR to skrót od Paintless Dent Repair. Choć technika ta zastała opracowana w 1940 roku, a kilkadziesiąt lat później stała się popularna na całym świecie, wciąż nie wszyscy polscy kierowcy o niej wiedzą. Aby naprawić w ten sposób auto, stosuje się jedną z dwóch metod: wyciąganie wgnieceń magnesem oraz prostowanie blachy. Żeby jednak było to możliwe, musi zostać spełniony jeden warunek – nie może dojść do naruszenia struktury lakieru. W praktyce oznacza to, że wgniotka nie może mieć żadnych rys.

Jak już wspominaliśmy, konieczny jest do tego sprzęt do usuwania wgnieceń bez lakierowania. Jednak to nie wszystko – podczas całego procesu wymagana jest precyzja, dlatego zwykle nie jest to zajęcie dla amatora. A na czym polega usuwanie wgnieceń?

 

Wyciąganie blachy bez lakierowania

Całkowicie bezinwazyjną metodą jest wyciąganie wgnieceń, którą nazywa się także metodą na klej. Wykonuje się ją w przypadku tych uszkodzeń, do których trudno byłoby się dostać od wewnętrznej strony lub wymagałoby to czasochłonnego demontażu poszczególnych elementów. Dlatego wyciąganie blachy bez lakierowania najczęściej przeprowadza się na dachu.

Usuwanie wgnieceń PDR tą metodą odbywa się w następujący sposób: najpierw dobiera się odpowiedni grzybek, dopasowany do wielkości wgniotki. Następnie należy przygotować klej termopotliwy oraz pistolet do jego aplikacji. Co istotne, klej musi posiadać dużą siłę ciągnięcia oraz cechować się wysoką wytrzymałością. Grzybek mocowany jest przy pomocy kleju, a na nim montowana jest wyciągarka, którą odkształca się blachę.

 

Prostowanie bez lakierowania

O ile usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest metodą całkowicie bezinwazyjną, o tyle prostowanie blachy może doprowadzić do uszkodzenia karoserii. Dlatego ważne jest, aby zabieg ten był wykonany przez profesjonalistów. Na masowanie karoserii mechanicy decydują się wtedy, gdy do uszkodzenia można w prosty sposób dojść od spodu blachy. Dotyczy to klapy bagażnika, maski, błotnika czy drzwi.

Usuwanie wgnieceń w aucie odbywa się przy pomocy wypychaczy blacharskich, którymi należy operować w taki sposób, aby doprowadzić kształt nadwozia do pierwotnego kształtu. W tym wypadku bardzo ważne jest zastosowanie specjalistycznej lampy z odbłyśnikiem, która umożliwi sprawdzanie na bieżąco, czy karoseria nie została nadmiernie wypchnięta.

 

Jakie są narzędzia do usuwania wgnieceń bez lakierowania?

Usuwanie wgniecenia bez lakierowania nie może odbyć się bez zastosowania odpowiednich narzędzi. To, jakich należy użyć, zależy przede wszystkim od wybranej metody.

Likwidacja wgnieceń bez lakierowania metodą na klej jest możliwa tylko wtedy, gdy wcześniej zaopatrzysz się w klej termopotliwy, pistolet, grzybki oraz wyciągarkę. O ile dwa pierwsze sprzęty nie nastręczają więcej problemów, o tyle dwa kolejne już mogą. Wyciągarka nie jest narzędziem przydatnym w domowym warsztacie, dlatego stosują ją raczej profesjonalne serwisy. Natomiast to, jakie grzybki będą potrzebne, zależy przede wszystkim od wielkości wgniotki – muszą zostać zamocowane dokładnie na jej środku. Trzeba posiadać ich duży wybór, aby móc sprawnie przeprowadzać tego typu naprawy.

Natomiast podstawowe narzędzia do usuwania wgnieceń metodą prostowania to wypychacze blacharskie, haki, zawiesia oraz lampy z odbłyśnikiem. Rodzaj hebli zależy od tego, czy masz do czynienia z karoserią wzmocnioną, czy nie oraz tak jak w poprzednim przypadku – od wielkości wgniecenia.

 

Czy opłaca się naprawa wgnieceń samemu?

Teoretycznie naprawa wgnieceń w karoserii mogłaby być przeprowadzona samodzielnie. Jednak specjaliści stanowczo odradzają, aby wybierać technikę masowania blachy, gdyż jest ona bardziej inwazyjna, niewprawna osoba może uszkodzić lakier, a wtedy usuwanie wgnieceń metodą PDR nie będzie już możliwe. Można by się jednak zdecydować się na wyciąganie wgniotek. Ale czy jest to opłacalne? Jeśli masz tylko kilka, niedużych uszkodzeń, to zwykle nie ma sensu kupować odpowiedniego sprzętu, zwłaszcza, że jak zaznaczaliśmy wcześniej, może okazać się, że zakupisz nieodpowiednie grzybki.