Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Co dalej z samochodem po gradobiciu? Co zrobić kiedy mamy szkody po gradzie w karoserii?

08.07.2019
Grad

Grad jest zmorą każdego kierowcy. Nawet właściciele garaży nie zawsze są w stanie się go ustrzec, ponieważ latem nierzadko nadchodzi nieoczekiwanie. A co zrobić z uszkodzeniami na samochodzie po gradobiciu? Czy jest sens ich usuwania? Sprawdzamy.

 

Usuwanie szkód po gradobiciu – czy jest opłacalne?

Jeśli podczas letniej burzy pozostawisz auto na dworze, w nieosłoniętym miejscu, ryzykujesz, że niespodziewany grad zniszczy karoserię. Gdy uderza w auto z dużą mocą, powoduje powstawanie wgnieceń. Mogą być one nieduże, prawie niewidoczne lub wręcz przeciwnie. Jeśli są tylko na dachu, to nie jest aż tak źle. Choć samochód traci już na wartości, to jednak nie cierpi przy tym aspekt wizualny. Gorzej, gdy wgniotki są również na masce.

Czy opłaca się je usuwać? Jeszcze kilkanaście lat temu odpowiedź brzmiałaby nie – gdy jest ich dużo, koszty naprawy mogły być naprawdę wysokie. Ale odkąd upowszechniła się naprawa metodą PDR, samochód po gradobiciu może wyglądać jak nowy i to bez poważnego obciążania portfela. Na czym to polega?

 

Naprawa wgnieceń bez lakierowania

PDR to skrót od Paintless Dent Repair. Dzięki zastosowaniu tej metody możliwa jest likwidacja wgnieceń bez lakierowania. Aby jednak mechanik się tego podjął, nie może dojść do naruszenia struktury lakieru. W przypadku gradobicia rzadko mamy do czynienia z taką sytuacją, dlatego auto jak najbardziej kwalifikuje się do naprawy karoserii tą metodą.

A na czym to polega? Na wypychaniu lub wyciąganiu wgnieceń. Odbywa się to przy użyciu specjalistycznych narzędzi PDR, takich jak chociażby grzybki czy heble blacharskie.

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania techniką wyciągania, nazywane jest też metodą na klej. Dlaczego? Ponieważ w miejscu wgniecenia przyklejany jest specjalny grzybek. Robi się to przy pomocy przystosowanego do tego kleju termopotliwego. Następnie na czubek grzybka nakłada się urządzenie, które wyciąga wgniecenie. Należy to robić bardzo dokładnie, najlepiej oświetlając wybrane miejsce lampą z odbłyśnikiem, aby nie odgiąć zbyt mocno karoserii. Usuwanie wgnieceń jest bezinwazyjne, lecz nie w każdej sytuacji się sprawdzi. Najczęściej fachowcy decydują się na metodę na klej, gdy do wgniecenia trudno byłoby dojść od wewnętrznej strony, czyli np. na… dachu.

Naprawa wgnieceń po gradobiciu może odbywać się także poprzez ich wypychanie, nazywane również prostowaniem od spodu lub masowaniem blachy. Również i do tego używa się narzędzi warsztatowych, takich jakj heble, haki oraz wypychacze. Ten sposób jest opłacalny, gdy do uszkodzenia można w prosty sposób dostać się od spodu blachy, czyli np.. na masce, błotniku, drzwiach.

Jak widać, obie te metody można zastosować podczas naprawy po gradobiciu. A ile będzie to kosztować?

 

Technika PDR a koszty naprawy samochodu po gradobiciu

Na początku warto zaznaczyć, że usuwanie wgnieceń techniką PDR jest bezinwazyjne. Oznacza to, że blacha jest przywracana do jej pierwotnego kształtu, bez konieczność lakierowania samochodu. A więc w praktyce, nie spada wartość pojazdu. Co więcej, często po takiej naprawie nie widać nawet, że auto kiedykolwiek posiadało wgniotki.

A ile to kosztuje? To zależy od tego, jak dużo jest wgnieceń po gradobiciu. Zwykle za jedno uszkodzenie płaci się od 50 zł, aczkolwiek każdorazowo usługa ta jest wyceniana indywidualnie, najlepiej więc od razu skonsultować się ze specjalistami.

Co ciekawe, bezinwazyjne usuwanie wgnieceń może być nawet o 50% tańsze niż naprawa blacharsko-lakiernicza. Oprócz tego jest to znacznie krótsze i jak już wspominaliśmy, nie wymaga nakładania lakieru renowacyjnego, który zmniejszyłby jakość pojazdu. Ponadto nie narusza się oryginalnej powłoki antykorozyjnej.

A czy opłaca się zdecydować na taką naprawę bez lakierowania? Jeśli masz nowe lub kilkuletnie auto, to zdecydowanie tak. W innym wypadku możesz sporo stracić podczas jego sprzedaży. Im starsze samochody, tym taki defekt wizualny staje się mniej problematyczny. Wtedy najlepiej porównać, jaki jest koszt naprawy, a jaki ewentualny zysk ze sprzedaży samochodu w dobrym stanie.

 

Czy polisa AC obejmuje usuwanie wgnieceń po gradobiciu?

Wykupiłeś dodatkową polisę AC i zastanawiasz się, czy ubezpieczalnia zwróci Ci koszty naprawy wgnieceń po gradobiciu? Nie martw się – technika PDR jest uznawana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, dlatego nie powinno być z tym problemu. Jeśli oczywiście zakres Twojej ochrony obejmuje uszkodzenia powstałe w wyniku gradu.

Co w takiej sytuacji zrobić? Należy jak najszybciej zgłosić szkodę. Wtedy na wizytę zostanie umówiony rzeczoznawca, który dokona wyceny. Jeśli się z nią nie zgodzisz, możesz przedstawić szacunkowy koszt naprawy przygotowany przez pracownika specjalistycznego warsztatu. Zwykle na tej podstawie ubezpieczyciel wypłaca środki.

 

Wahasz się, czy naprawić wgniecenia po gradobiciu? Skontaktuj się z nami, a my ocenimy, jak duży byłby to koszt i dopiero na tej podstawie podejmij decyzję. I jeśli to tylko możliwe, unikaj kosztownych oraz czasochłonnych napraw blacharsko-lakierniczych.