Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Wgniecenia po gradzie - jak naprawić?

13.08.2019
Grad

Letnie burze potrafią nie raz zaskoczyć swoją gwałtownością. Szczególnie, jeśli idziesz do samochodu i zauważasz w nim wgniecenia po gradzie. Co wtedy robić? Czy możliwa jest naprawa wgnieceń bez lakierowania i czy będzie ona w ogóle opłacalna? Wyjaśniamy.


Wgniecenia po gradzie – co robić?

Dla wielu kierowców wgniecenia po gradzie nie są powodem do wizyty w warsztacie samochodowym. W końcu nie mają one wpływu na bezpieczeństwo podróżowania autem, a wizja kosztów związanych z tak szeroką naprawą blacharsko-lakierniczą potrafiłaby zdenerwować najspokojniejszego człowieka. Ponadto w przypadku starych samochodów, gdy aspekt estetyczny nie ma już takiego znaczenia, często jest to po prostu nieopłacalne.

Natomiast wciąż niewiele osób wie o tym, że wizyta u blacharza wcale nie musi być konieczna. Możliwe jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania, co jest znacznie tańszym i szybszym procesem. Jak to? Będzie miało to miejsce, jeśli zastosowana zostanie technika PDR, czyli Paintless Dent Repair.

Jest to sposób na usuwanie uszkodzeń poprzez wyciąganie wgnieceń lub prostowanie bez lakierowania. Można to zastosować do różnych wgniotek, nie tylko po gradzie. Aczkolwiek warunek jest jeden – nie mogło dojść do naruszenia struktury lakieru. W praktyce oznacza to, że na karoserii nie może być żadnych rys. Nie masz pewności, czy Twoje auto kwalifikuje się do naprawy PDR? Skontaktuj się z nami i umów na wizytę – sprawdzimy, co da się zrobić. Przy czym nasi fachowcy ocenią, którą technikę PDR wykorzystać – a jest ich dwie.

 

Wyciąganie blachy bez lakierowania

Całkowicie bezinwazyjne usuwanie wgnieceń bez lakierowania wykonuje się metodą wyciągania blachy, „na klej”. Stosuje się ją wtedy, gdy trudno jest do uszkodzenia dostać się od spodu blachy – najczęściej ma to miejsce w przypadku dachu, ponieważ wiązałoby się to z demontażem podsufitki.  I chyba nie musimy już tłumaczyć, którą technikę stosujemy najczęściej, gdy mamy do czynienia z autem uszkodzonym podczas gradobicia…

A jak przebiega cały proces? Dokładnie w środku wgniecenia naklejany jest specjalny grzybek. Używa się do tego profesjonalnego kleju termopotliwego oraz pistoletu do niego. Następnie na grzybek nakładane jest urządzenie, które wyciąga wgniecenie. Przy czym należy to robić przy użyciu lampy z odbłyśnikiem – łatwo jest przesadzić i zbyt mocno wyciągnąć wgniecenie.

Choć ta metoda wymaga użycia specjalistycznych narzędzi, można ją wykonać w warunkach domowych. Jednak nie poleca się osobom, które nie mają w tym doświadczenia, samodzielnej naprawy. Jeśli coś pójdzie nie tak, możesz uszkodzić lakier. A wtedy nawet najlepszy specjalista nie będzie mógł już tańszym kosztem usunąć wgniecenia. 

 

Naprawa wgnieceń bez lakierowania metodą masowania blachy

Drugi sposób to prostowanie od spodu, nazywany również masowaniem blachy. To już jest bardziej inwazyjna metoda, wymaga precyzji. ponieważ łatwo jest uszkodzić lakier. Zdecydowanie odradzamy podejmowanie się tego na własną rękę!

Masowanie blachy jest opłacalne wtedy, gdy w prosty sposób można dojść do niej od spodu, czyli np.  gdy wgniecenie zlokalizowane jest na masce, błotniku lub drzwiach. Dlatego również może być stosowane po gradobiciu, które zwykle nie oszczędza maski.

Podczas tej naprawy używa się hebli, haków oraz wypychaczy blacharskich. Wgniecenie jest wypychane tak długo, aż karoseria będzie równa. I w tym wypadku niezbędne jest użycie lamp, które pozwolą zachować pełną dokładność.

 

Naprawy blacharskie bez lakierowania – jaki to koszt?

Na początku pisaliśmy, że można taniej usunąć wgniecenia bez lakierowania. Jaki jest to więc koszt? Niestety – tego nie jesteśmy w stanie sprecyzować, dopóki do nas nie przyjedziesz (lub my przyjedziemy do Ciebie), ponieważ wszystko zależy od tego, jak rozległe są uszkodzenia.

Zwykle ze jedno uszkodzenie płaci się od 50 zł, aczkolwiek wycena ma charakter indywidualny i w przypadku gradobicia, gdy tych wgniotek jest więcej, często ulega zmianom. Ale mamy za to kilka informacji, które na pewno Cię usatysfakcjonują.

Zwykle koszt związany z usuwaniem wgnieceń metodą PDR jest o ok. 50% niższy, niż w przypadku naprawy blacharsko-lakierniczej. Dodatkowo nie jest nakładany lakier renowacyjny, a co za tym idzie, samochód nie traci na wartości – jego oryginalna powłoka nie ulega naruszeniu.

Ponadto, jeśli posiadasz polisę AC, która uwzględnia naprawy po gradobiciu, to… nie zapłacisz nic, ponieważ naprawę sfinansuje ubezpieczalnia. Jest to możliwe dzięki temu, że zastosowanie metody PDR jest w pełni akceptowalne przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

Co wtedy robić? Najpierw sprawdź w OWU (Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia), czy polisa obejmuje wgniecenia po gradobiciu. Następnie jak najszybciej zgłoś szkodę i umów się na spotkanie z rzeczoznawcą. Jeśli nie zgodzisz się z jego opinią, możesz zwrócić się do nas, a my dokonamy wyceny – na tej podstawie środki powinny zostać wypłacone.


Jak widzisz, usuwanie wgnieceń bez lakierowania często się opłaca. Dlatego jeśli nie chcesz, aby Twoje auto straciło na wartości lub przeszkadzają Ci nieestetyczne uszkodzenia, umów się na wizytę w serwisie.