Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Jaką wybrać metodę usuwania wgnieceń po gradzie?

05.09.2019
Grad

Myślisz, że usuwanie wgnieceń po gradzie jest kosztowną i czasochłonną naprawą? Wcale nie musi tak być! Zdradzimy, kiedy usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest możliwe oraz jakie są zalety tego rozwiązania.


Kiedy zdecydować się na usuwanie wgnieceń po gradobiciu?

Usuwanie wgnieceń zwykle kojarzy się z drogimi naprawami blacharsko-lakierniczymi, które związane są z koniecznością odstawienia samochodu do warsztatu na co najmniej kilka dni. W praktyce więc rzadko kiedy kierowcy się decydują na to rozwiązania, zwłaszcza, jeśli uszkodzenia powstały w wyniku gradu. W końcu po co wydawać pieniądze, skoro auto jest w pełni sprawne mechaniczne?

Prawda jest jednak taka, że pojazd z wgniotkami trudniej jest sprzedać. Chodzi tu nie tylko o walory estetyczne – potencjalni kupujący widząc, w jakim stanie jest samochód, mają obawy przed jego kupnem. Dlatego warto wiedzieć, że możliwe jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania.

Lecz co istotne, takiej naprawy nie zawsze można dokonać. Jakie warunki musi spełnić auto, aby kwalifikować się do bezinwazyjnego usuwania wgnieceń? Nie może dojść do naruszenia struktury lakieru. Jednak w przypadku gradobicia rzadko kiedy na karoserii powstają rysy, zwykle uszkodzenie nie jest duże, łatwo je usunąć.

Wtedy stosuje się jedną z metod PDR: wypychanie lub wyciąganie wgnieceń. Zanim przejdziemy do ich omówienia, chcielibyśmy napisać, że PDR to skrót od Paintless Dent Repair. W ten sposób określa się techniki usuwania wgniecenia bez lakierowania.

 

Wyciąganie blachy bez lakierowania

Całkowicie bezinwazyjną metodą jest wyciąganie wgnieceń bez lakierowania. Jeśli zakupisz specjalistyczne narzędzia, to naprawy możesz dokonać nawet samodzielnie, w garażu. My jednak tego nie rekomendujemy. Dlaczego? Zaraz wszystko wyjaśnimy.

Naprawa wgnieceń bez lakierowania metodą wyciągania nazywana jest również techniką „na klej”. Stosuje się ją wtedy, gdy do uszkodzenia nie można dotrzeć od spodu lub gdy związane byłoby to z czasochłonnym demontażem elementów auta, np. podsufitki w przypadku wgniotek znajdujących się na dachu.

Jak przebiega cały proces? Centralnie w środku wgniecenia przykleja się zaczep, zwany również grzybkiem. Jego wielkość powinna zależeć od wielkości uszkodzenia. Do klejenia używa się specjalnego kleju termopotliwego. Następnie na łepek grzybka nakłada się narzędzie, przy pomocy którego wgniotka jest wyciągana. Podczas tego etapu konieczne jest zastosowanie lampy z odbłyśnikiem, dzięki której będzie można kontrolować, czy karoseria nie wygina się w drugą stronę.

A więc potrzebne są do tego grzybki różnej wielkości, klej termopotliwy, pistolet do kleju, sprzęt do wyciągania uszkodzenia oraz lampa. Gdy przeprowadzasz taki zabieg tylko raz, zakup narzędzi zwykle okazuje się być nieopłacalny. Lepiej zlecić naprawę specjalistom.

 

Prostowanie bez lakierowania

Drugą z metod PDR jest prostowanie bez lakierowania. To bardziej inwazyjna technika, jeśli naprawa nie będzie starannie wykonana, można uszkodzić lakier. Dlatego eksperci przestrzegają przed wykonywaniem jej przez amatorów. Dotyczy to również… mechaników samochodowych. Jeśli nie mają doświadczenia w tym zakresie, również mogą popełnić błąd, który potem okaże się kosztowny.

Prostowanie, nazywane także masowaniem blachy lub wypychaniem wgniecenia, stosuje się wtedy, gdy do uszkodzenia można w prosty sposób dojść od spodu karoserii. Mowa tu o takich elementach jak maska, błotnik, drzwi, klapa bagażnika.

Do przeprowadzenia całej operacji potrzebne są wypychacze blacharskie, które mogą mieć różne kształty, rozmiary, zakończenia. Należy je dopasować do rodzaju wgniotki. Oprócz tego konieczne jest zastosowanie haków, łańcuchów oraz lampy z odbłyśnikiem.

Ze względu na to, że cały proces wymaga precyzji, dobrze jest wybrać do się do warsztatu z dobrymi referencjami, który specjalizuje się w takich naprawach.


Naprawy blacharskie bez lakierowania – korzyści

Zaczniemy od argumentu, który przekonuje większość właścicieli aut – naprawy blacharskie bez lakierowania nie powodują spadku wartości samochodu. Jest to możliwe dzięki temu, że lakier oryginalny pozostaje w nienaruszonym stanie, karoserii nie trzeba ponownie lakierować. Co więcej, nie pozostają żadne ślady wskazujące na to, że pojazd został uszkodzony przez grad. Wizualnie jest więc w bardzo dobrym stanie.

Ale to nie jedyny zysk. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń jest znacznie tańsze, niż typowe naprawy blacharsko-lakiernicze. Co prawda trudno jest tutaj mówić o sztywnym cenniku, ponieważ wyceny usługi dokonuje się indywidualnie, ale zwykle ostateczny koszt może być niższy nawet o 50%.

Oszczędzasz nie tylko pieniądze, ale również i czas. Co więcej, profesjonalne warsztaty usuwające wgniecenia umożliwiają wykonanie naprawy u klienta.

Warto tutaj dodać, że metoda ta jest uznawana przez ubezpieczalnie. Jeśli więc zdecydujesz się na  usuwanie wgnieceń po gradzie, to możesz liczyć na zwrot kosztów z AC (o ile masz tę polisę wykupioną oczywiście).

A czy są wady techniki PDR? Jak już kilkakrotnie podkreślaliśmy, ważne jest znalezienie fachowca, dzięki któremu zyskasz pewność, że naprawa przebiegnie w sposób bezinwazyjny. Zachęcamy do skontaktowania się z nami – naszą specjalizacją jest usuwanie wgnieceń metodą PDR.