Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Kiedy usuwanie wgnieceń bez lakierowania? Jakie uszkodzenia można naprawić metodą PDR?

15.10.2019
Wgniecenie w aucie

Wiesz, że współczesne metody stosowane w mechanice samochodowej umożliwiają usuwanie wgnieceń bez lakierowania? Wyjaśniamy, kiedy taką naprawę można przeprowadzić, w jaki sposób się to robi oraz jakie są tego korzyści.


Usuwanie wgnieceń PDR

Chcesz naprawić swój samochód bez ponoszenia wysokich kosztów i oddawania go na kilka dni do warsztatu? Metoda PDR daje Ci taką możliwość.

PDR to skrót od Paintless Dent Repair, co oznacza bezinwazyjne usuwanie wgnieceń. Co może wydawać się zaskoczeniem, opracowano ją już w latach 40. XX w. Czemu jest to zaskakujące? Bo wciąż mało ludzi o niej wie i zamiast korzystać z tego, decyduje się na naprawy blacharsko-lakiernicze, które powodują spadek wartości pojazdu.

Ale wracając do historii, początkowo technologia ta była wykorzystywana w zakładach Mercedesa. Stanowiła sposób na usunięcie wgnieceń i niedoskonałości, które powstawały w procesie produkcji. Co ciekawe, metoda PDR do dziś stosowana jest w koncernach samochodowych i na szczęście stała się coraz bardziej znana ogółowi społeczeństwa.

Co istotne, dzieli się na dwie techniki: wyciąganie oraz wypychanie blachy. Ponadto do usuwania wgnieceń używa się specjalistycznych narzędzi. Ale zanim przejdziemy do tego, jak usunąć wgniecenie, przedstawimy, kiedy to w ogóle jest możliwe.

 

Kiedy usuwanie wgniecenia bez lakierowania jest możliwe?

Tutaj mamy niestety złą wiadomość – bezinwazyjne usuwanie wgnieceń w karoserii nie zawsze jest możliwe do przeprowadzenia. Technikę PDR stosuje się tylko wtedy, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru, nie pojawiły się na nim żadne rysy, odpryski. Na pocieszenie natomiast dodamy, że w naszym warsztacie stosujemy też naprawy panelowe, z charakterystyką których warto byłoby się zapoznać.

Wgniecenia bez dodatkowych uszkodzeń pojawiają się najczęściej w wyniku gradobicia lub niedużych stłuczek, np. parkingowych. Jeśli nie wiesz, czy Twoje auto kwalifikuje się do tego sposobu naprawy, skontaktuj się z nami. Nasi pracownicy umówią się na oglądanie pojazdu, ocenią, jaki jest zakres zniszczeń oraz ewentualnie przygotują dla Ciebie od razu wstępną wycenę.

 

Wyciąganie wgnieceń, metoda na klej

Jak już wspominaliśmy, naprawa wgnieceń możliwa jest dzięki wykorzystaniu jednej z technik PDR. Zaczniemy od tej mniej inwazyjnej, bardziej bezpiecznej, czyli metody na klej. Wykonuje się ją wtedy, gdy dostęp do uszkodzeń od spodu jest niemożliwy lub gdy wiązałoby się to z czasochłonnym demontażem części pojazdu, np. podsufitki. Możesz się już domyślić, że wyciąganie wgnieceń najczęściej stosuje się w przypadku dachu. Wtedy zwykle wgniotki powstają w wyniku gradobocia.

Jak przebiega cały proces? Konieczne jest przygotowanie specjalnych zaczepów, popularnie nazywanych grzybkami. Ich wielkość oraz kształt trzeba dopasować do rozmiarów konkretnego uszkodzenia. Taki zaczep mocuje się do blachy za pomocą kleju termopotliwego, po czym nakłada się urządzenie umożliwiające powolne wyciąganie wgniecenia.

Aby nie doprowadzić do wygięcia blachy w drugą stronę, miejsce „zabiegu” oświetla się przy pomocy lampy z odbłyśnikiem, dzięki której widać każdą nierówność, załamanie.

Choć naprawa ta wymaga precyzji, można ją przeprowadzić samodzielnie. Aczkolwiek należałoby się zastanowić wcześniej nad finansową opłacalnością takiego przedsięwzięcia, gdyż konieczny jest zakup narzędzi, których najprawdopodobniej użyjesz tylko raz. Trzeba też skompletować zestaw grzybków, aby móc je dobrze dopasować do wgniecenia.

 

Wypychanie wgnieceń, masowanie blachy

Drugi sposób na usuwanie wgnieceń to masowanie blachy, nazywane też prostowaniem od spodu. Metoda ta jest bardziej inwazyjna, ponieważ jakikolwiek błąd może skutkować zarysowaniem lakieru. Ważne, aby naprawę tę przeprowadzali specjaliści z doświadczonego warsztatu.

Masowanie blachy wykonuje się wtedy, gdy do wgniecenia można w prosty sposób dostać się od spodu, czyli np. w przypadku maski, drzwi, klapy bagażnika.

Karoserię doprowadza się do pierwotnego kształtu przy pomocy wypychaczy blacharskich, haków i łańcuchów. Tak jak przy metodzie na klej, konieczne jest dopasowanie rozmiaru i końcówek hebli do rodzaju uszkodzenia. Również i tutaj przyda się lampa z odbłyśnikiem.

 

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – cena, korzyści

Cena usuwania wgnieceń bez lakierowania uzależniona jest od skali uszkodzeń, każdorazowo więc ustala się to indywidualnie, trudno jest podać jakiekolwiek widełki. Ale możesz spodziewać się, że ostateczny koszt będzie często i tak o połowę niższy, niż typowa naprawa blacharsko-lakiernicza.

Przy czym oszczędzasz nie tylko pieniądze, ale i czas, bo zwykle usuwanie wgniotek trwa do kilku godzin. Nie zawsze musisz też oddawać samochód do warsztatu – warto się dopytać, czy istnieje możliwość przeprowadzenia naprawy we wskazanym miejscu, np. pod Twoim domem, ponieważ często jest opcja dojazdu do klienta.

A czy to już koniec korzyści, jakie niesie PDR? Nie. Dzięki temu, że karoseria nie jest lakierowana, pojazd nie traci na wartości. Po naprawie nie są widoczne żadne uszkodzenia. I technologia ta jest uznawana przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Jeśli więc posiadasz dodatkowe ubezpieczenie AC, może ono pokryć wszelkie koszty.