Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Bezinwazyjne naprawy wgnieceń i stłuczek — jak się to robi?

09.09.2020
Naprawa po stłuczce

Wgniecenia na dachu po gradobiciu? Parkingowa stłuczka uszkodziła karoserię? To wszystko można naprawić, i to bez lakierowania samochodu. Zobacz, na czym polega wypychanie i wyciąganie wgnieceń oraz do kogo możesz się z tym zgłosić.

 

Usuwanie wgnieceń – metoda PDR

Zastosowanie metody PDR (Paintless Dent Repair), umożliwia bezinwazyjne usuwanie wgnieceń. Co to oznacza? Samochód nie musi być lakierowany, a co za tym idzie, nie traci na wartości. Ponadto naprawy blacharskie bez lakierowania są szybsze oraz tańsze w realizacji, dlatego coraz więcej kierowców się na nie decyduje.

Bezinwazyjna naprawa wgnieceń będzie możliwa wtedy, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru, tj. nie powstały na nim żadne zarysowania. Tak jest najczęściej w przypadku szkód parkingowych, niegroźnych stłuczek czy gradobicia.

Przy czym, w zależności od umiejscowienia uszkodzenia, wyróżnia się dwie metody PDR:

  • wyciąganie blachy bez lakierowania (tzw. metoda na klej);
  • prostowanie blachy.

Wyjaśnimy, na czym polega każda z nich.

 

Wyciąganie wgnieceń bez lakierowania

Metoda na klej to bezinwazyjna naprawa wgnieceń bez lakierowania. Polega na tym, że przy pomocy specjalistycznych narzędzi, które będziemy jeszcze omawiać, powoli „wyciąga” się karoserię, sprawiając, że blacha powraca do swojego naturalnego położenia.

Usuwanie wgniecenia bez lakierowania metodą na klej stosuje się w przypadku, gdy naprawa wiązałaby się z czasochłonnym (i kosztownym) demontażem poszczególnych elementów pojazdu. Najlepszym przykładem jest tutaj dach, który wymaga wyciągnięcia podsufitki. Zwykle metoda ta jest wybierana, gdy chodzi o usuwanie wgnieceń po gradobiciu.

 

Prostowanie bez lakierowania

Prostowanie bez lakierowane określane jest także jako masowanie blachy lub wypychanie wgnieceń. Jak może się domyślasz, w przeciwieństwie do metody na klej, wykorzystywane jest wtedy, gdy do uszkodzenia łatwo jest dojść od spodu blachy – mowa jest m.in. o masce bądź drzwiach samochodu.

Taka naprawa wgniecenia jest bardziej inwazyjna. Dlaczego? Jeśli będzie poprawnie przeprowadzona, nie trzeba lakierować karoserii. Istnieje jednak o wiele większe ryzyko, że podczas wypychania wgnieceń dojdzie do przypadkowego uszkodzenia lakieru.

 

PDR – narzędzia

Aby móc przeprowadzić usuwanie wgniecenia bez lakierowania, konieczne jest zastosowanie specjalistycznych narzędzi PDR. W przypadku obu metod potrzebna będzie lampa z odbłyśnikiem. Może ja umieścić na statywie lub zamocować bezpośrednio do blachy. Dzięki niej widać, kiedy blacha powróciła do pożądanego kształtu, nie wygina się w drugą stronę.

Pozostałe narzędzia PDR są zależne od tego, którą z technik stosujesz. Usuwanie wgniecenia bez lakierowania metodą wyciągania wymaga zakupienia grzybków, które nakleja się w miejscu wgniecenia, kleju termopotliwego wraz z pistoletem do jego nakładania, a także wyciągarki, przy pomocy której odkształca się blachę.

Podczas prostowania, wykorzystuje się takie narzędzia do usuwania wgnieceń jak heble blacharskie, łańcuchy oraz haki.

Zarówno grzybki, jak i heble, należy precyzyjnie dopasować do rozmiaru szkód, w przypadku prostowania ważne będzie jeszcze to, czy karoseria jest wzmocniona, czy nie. I choć można zakupić zestawy z różnymi końcówkami, wielkościami, może okazać się, że to nadal będzie za mało.

 

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – samodzielnie czy w warsztacie?

Teoretycznie, usuwanie wgnieceń w karoserii można przeprowadzić samodzielnie, w domowym warsztacie. Ale czy to się opłaci? Nie zawsze. Po pierwsze, należy zaznaczyć, że nie zaleca się masowania blachy przez osoby, które nie mają w tym doświadczenia. Bardziej bezpieczna, bezinwazyjna jest metoda na klej. Lecz nawet wtedy trzeba zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia, które, jak podkreślaliśmy przed chwilę, należy dobrze dopasować do rodzaju szkód. To automatycznie zwiększa koszty, szczególnie jeśli żadne z tych narzędzi nie przyda ci się później do innych prac.

Usuwanie wgnieceń w aucie lepiej wykonać w warsztacie, ale… również nie w każdym. Najlepiej wybrać firmę, która, tak jak nasza, specjalizuje się w tego typu pracach. Nie dość, że posiada odpowiednie zaplecze do ich przeprowadzenia, to ma jeszcze doświadczenie w tym. Dzięki temu usuwanie wgnieceń w serwisie przebiega sprawnie, istnieje niewielkie ryzyko uszkodzenia karoserii.

A jaki jest tego koszt? To zależy od ilości oraz wielkości wgniotek, taka naprawa zawsze wyceniana jest indywidualnie. Najczęściej za pojedynczą wgniotkę płaci się ok. 50 zł, a koszt całej naprawy to 500-600 zł. Co istotne, metoda PDR jest uznawana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, dlatego, jeśli posiadasz dodatkową polisę AC, nie musisz się o nic martwić, ponieważ pokryje ona koszt przeprowadzenia naprawy.