Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Jak usunąć wgniecenie na dachu, a jak na masce, zderzaku? Kiedy bezinwazyjne usuwanie wgnieceń jest możliwe?

05.10.2020

Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń to usługa, która umożliwia likwidację niedużych uszkodzeń bez utraty wartości pojazdu. Usuwanie wgnieceń PDR można wykonać w profesjonalnym warsztacie lub samemu, przy użyciu specjalistycznych narzędzi. A kiedy jest to możliwe i jak usunąć wgniecenie powstałe na różnych elementach auta? Podpowiadamy.

 

Kiedy naprawa PDR, usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest możliwe?

PDR, czyli Paintless Dent Repair, to metoda umożliwiająca usuwanie wgnieceń bez lakierowania, a więc, co za tym idzie, bez spadku na wartości pojazdu. Metoda PDR możliwa jest do przeprowadzenia wyłącznie w sytuacji, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru. W praktyce oznacza to, że na karoserii nie mogły powstać żadne rysy. Co istotne, nie mogła być też ona wcześniej szpachlowana.

Najczęściej dotyczy to wgnieceń płytkich, które mogą być ostre, zaokrąglone lub obszerne. Naprawa bez lakierowania zwykle ma miejsce:

  • gdy samochód jest po gradobiciu;
  • po niegroźnej stłuczce parkingowej;
  • po uderzeniu drzwiami w drzwi parkującego obok auta;
  • po uderzeniu gałęzią.

Oczywiście, każdorazowo, aby móc ocenić, czy bezinwazyjna naprawa wgnieceń jest możliwa, konieczne jest sprawdzenie stanu lakieru. Przy czym technika PDR zakłada zastosowanie jednej z dwóch technik:

  • wyciąganie wgnieceń;
  • prostowanie blachy.

Sprawdź, która z nich się sprawdzi, gdy chcesz usunąć uszkodzenie na dachu, a także wtedy, gdy wgniotka powstała na masce czy zderzaku.

 

Jak usunąć wgniecenie na dachu? Usuwanie wgnieceń po gradobiciu

Na dachu wgniecenia powstają najczęściej na skutek gradobicia, niegroźnego uderzenia gałęzi, czy, jesienią, karoseria zostaje uszkodzona przez… spadające kasztany.

W takich sytuacjach stosuje się wyciąganie blachy bez lakierowanie, które nazywa się również metodą na klej. Dlaczego? Ponieważ za pomocą kleju termopotliwego przykleja się specjalny grzybek, centralnie w miejscu wgniotki. Następnie mocuje się do niego urządzenie nazywane wyciągarką i przy jego użyciu powoli wyciąga się uszkodzenie. Ważne jest, aby wcześniej przytwierdzić do blachy lub postawić obok lampę z odbłyśnikiem, dzięki której możliwe będzie sprawdzanie na bieżąco, czy karoseria nie wygina się w drugą stronę.

Usuwanie wgnieceń tą metodą PDR zwykle stosuje się na dachu, ponieważ drugi sposób (masowanie blachy, czy też prostowanie od spodu), wymagałby czasochłonnego demontażu podsufitki.

Jednocześnie metoda ta jest bezinwazyjna, co umożliwia usuwanie wgnieceń samemu, w domowych (a raczej – w garażowych warunkach). Trzeba się jednak dobrze nad tym zastanowić, ponieważ zestaw do usuwania wgnieceń nie jest małym wydatkiem, ponadto istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że jeszcze kiedyś ci się przyda.

A jaki jest koszt usuwania wgnieceń na dachu? Najczęściej cena naprawy jednego uszkodzenia waha się między 50 zł a 150 zł. Jeśli jednak masz samochód po gradobiciu, na którym wgniotek jest sporo, możesz liczyć na korzystniejszą wycenę.

 

Jak przebiega naprawa wgnieceń na masce, zderzaku?

Druga metoda PDR, o której już wspominaliśmy, to prostowanie od spodu, masowanie blachy (określa się ją także jako wypychanie wgnieceń). Wykorzystywana jest wtedy, gdy do uszkodzenia łatwo dojść od spodu blachy, jak w przypadku maski, zderzaka. Tutaj jako ciekawostkę dodamy, że w przypadku usuwania wgnieceń po gradobiciu, często stosuje się obie te metody, ponieważ uszkodzenia znajdują się nie tylko na dachu, ale i na masce.

Od razu zaznaczymy też, że technika ta jest bardziej inwazyjna, nieumiejętne posługiwanie się dźwigniami, heblami może zakończyć się uszkodzeniem lakieru. Z tego względu nie rekomendujemy samodzielnego wykonania naprawy metodą wypychania wgnieceń – lepiej od razu zgłosić się do warsztatu, najlepiej takiego, który specjalizuje się w usuwaniu tego typu uszkodzeń.

 

Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń – w warsztacie czy samodzielnie?

Boisz się, że oddanie samochodu na bezinwazyjne usuwanie wgnieceń będzie wiązać się z koniecznością szukania auta zastępczego na tydzień? Od razu mamy dobrą wiadomość – w przeciwieństwie do typowej naprawy blacharsko-lakierniczej, metoda PDR jest stosunkowo szybka w wykonaniu, cały proces trwa maksymalnie kilka godzin. Oczywiście, wszystko zależy od ilości wgniotek i gdy dotyczy to samochodu po gradobiciu, który posiada uszkodzenia zarówno na dachu, jak i na masce, czas naprawy wydłuża się. Nie musisz się jednak martwić o to, że będziesz bez auta kilka tygodni. Co więcej, w przypadku niewielkich wgnieceń, nierzadko możliwy jest dojazd do klienta i wykonanie tej usługi na miejscu.

Ponadto warto wiedzieć, że usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest metodą uznawaną przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Masz AC? Skorzystaj z tego, ponieważ polisa pokryje koszt naprawy.

A może wolisz zaoszczędzić i samodzielnie usunąć wgniecenie? Dokonaj wcześniej wyceny i zobacz, czy nie okaże się to… droższym rozwiązaniem! Zakup całego sprzętu, narzędzi (zarówno grzybki, jak i heble trzeba precyzyjnie dopasować do wielkości uszkodzenia, zwykle nie kończy się to na jednym, uniwersalnym zestawie), a także ryzyko z tym związane może okazać się nieopłacalne. Rekomendujemy wizytę w serwisie usuwania wgnieceń, który wyceni koszt naprawy – wtedy podejmiesz ostateczną decyzję.