Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Wgniecenia w aucie – rodzaje, sposoby usuwania. Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń vs naprawy blacharsko-lakiernicze

05.10.2020
Narzędzia do usuwania wgnieceń

Gradobicie, niegroźna stłuczka parkingowa czy… spadające kasztany. To wszystko może uszkodzić  twój samochód, przez co nie tylko nie prezentuje się już tak dobrze, ale też traci na wartości podczas sprzedaży. Dlatego dowiedz się, na czym polega bezinwazyjne usuwanie wgnieceń i kiedy można je przeprowadzić.

 

Usuwanie wgnieceń

Istnieją dwa główne sposoby usuwania wgnieceń – to metoda PDR oraz naprawa blacharsko-lakiernicza. Usuwanie wgnieceń PDR polega na wyciągnięciu lub wypchnięciu uszkodzeń przy zastosowaniu jednej z dwóch technik:

  • metoda na klej (wyciąganie wgnieceń);
  • prostowanie od spodu (wypychanie wgnieceń).

W obu przypadkach stosuje się do tego specjalistyczne narzędzia, a główną zaletą jest brak konieczności lakierowania pojazdu. Podczas napraw blacharasko-lakierniczych, wymieniany lub „wyklepywany” jest element karoserii, po czym uzupełniane są ubytki w lakierze.

Wypychanie lub wyciąganie blachy bez lakierowania jest możliwe wtedy, gdy nie doszło do uszkodzenia lakieru, na karoserii nie powstały żadne rysy. I wbrew pozorom taka sytuacja bardzo często ma miejsce, co zaraz udowodnimy, przedstawiając podstawowe rodzaje wgnieceń. Analogicznie, naprawa blacharsko-lakiernicza ma miejsce, gdy lakier został uszkodzony. Jest bardziej czasochłonna, droższa, dlatego, gdy wniotka jest nieduża, a pojazd nie jest objęty dodatkowym ubezpieczeniem AC, wielu właścicieli woli pozostawić uszkodzenie, niż narażać się na koszty.

 

Naprawa wgnieceń a ich rodzaje

Jeśli doszło do uszkodzenia lakieru, to bez względu na rodzaj i wielkość wgniecenia, rozwiązaniem jest naprawa blacharsko-lakiernicza. Lecz, podkreślmy, w wielu przypadkach nie jest to konieczne, możliwe jest zastosowanie bezinwazyjnych metod. Jakich rodzajów uszkodzeń to dotyczy?

Samochód po gradobiciu posiada płytkie, zaokrąglone wgniecenia. Są stosunkowo proste do usunięcia, największym problemem jest tutaj ich ilość, która wydłuża czas naprawy, a także zwiększa jej koszt. Mamy jednak dobrą wiadomość. Choć zwykle płacisz za usunięcie pojedynczego uszkodzenia, gdy jest ich więcej, możesz liczyć na preferencyjne warunki. A gdy do tego typu uszkodzenie powstało np. w wyniku uderzenie kasztana (jesienią bardzo często się to zdarza), naprawa jest krótka i tania.

Wgniecenie może być też ostre, głębokie. Najczęściej dochodzi do niego, gdy twoje drzwi zostaną uderzone drzwiami innego auta, co nierzadko ma miejsce na parkingach. Tutaj istnieje duże ryzyko, że lakier zostanie zarysowany, choć nie zawsze się to zdarza. Warto się przyjrzeć uszkodzeniu, jeśli nie powstały żadne rysy, naprawa bez lakierowania będzie możliwa. Przy czym w takich wypadkach nigdzie nie radzimy przeprowadzać tego procesu samodzielnie, ponieważ prawidłowe odkształcenie blachy będzie wymagać dużej precyzji.

Jest jeszcze trzecia możliwość – to płytkie, lecz rozległe wgniecenie, np. po uderzenia gałęzi (to jeden z powodów, dla których nie warto parkować pod drzewami, zwłaszcza jeśli wiesz, że zbliża się burza). Choć bezinwazyjna naprawa wgnieceń w takich sytuacjach jest możliwa, jej skuteczność w dużym stopniu uzależniona jest od tego, czy blacha nie utraciła swojej plastyczności.

A czy naprawa PDR uzależniona jest od kształtu wgniecenia? Nie – kluczowe znaczenie będzie mieć tu to, w jakim miejscu się ono znajduje. Podczas wyciągania wgnieceń, w środek uszkodzenia naklejany jest grzybek, który następnie, za pomocą wyciągarki, odkształca blachę, przywracając ją do poprzedniego stanu. Tę technikę stosuje się wtedy, gdy do wgniotki trudno się dostać od spodu. Jest tak m.in. w przypadku dachu, wtedy naprawa wiązałaby się z demontażem podsufitki.

Na masce czy zderzaku można zastosować wypychanie blachy. Wykonuje się je przy użyciu hebli, dźwigni, których końcówki dostosowane są do rodzaju uszkodzenia. Wtedy całą operację można przeprowadzić od spodu karoserii.

Co ciekawe, usuwanie wgnieceń po gradobiciu zwykle odbywa się przy użyciu obu tych technik, bo wgniecenia znajdują się zarówno na dachu, jak i na masce.

 

Usuwanie wgnieceń bez lakierowania vs naprawa blacharsko-lakiernicza

Jeśli masz możliwość, czyli nie doszło do uszkodzenia lakieru, co lepiej wybrać? Odpowiedź jest prosta: bezinwazyjne usuwanie wgnieceń.

To przede wszystkim korzyści finansowe. Nie dość, że sama naprawa jest tańsza, to jeszcze auto nie traci na wartości, jak wtedy, gdy konieczne jest zastosowanie lakieru renowacyjnego. Metoda PDR to również krótszy czas realizacji, w niektórych przypadkach możliwe jest nawet wykonanie naprawy w domu klienta.

A dla tych, co posiadają polisę AC, nie bez znaczenia jest fakt, że naprawa PDR jest w pełni uznawana przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

Jako ciekawostkę dodamy, że możliwe jest też usuwanie wgnieceń samemu metodą PDR. Nie polecamy tego w przypadku wypychania blachy, ponieważ nie posiadając doświadczenia, nietrudno jest uszkodzić lakier. Ponadto potrzebny jest zestaw do usuwania wgnieceń, co sprawia, że dla wielu koszt tego przedsięwzięcia będzie nieopłacalny – wolą pozostawić auto w rękach specjalistów.