Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Naprawy blacharskie bez lakierowania – czy to możliwe? PDR vs naprawa blacharsko-lakiernicza

21.01.2021
Naprawa lakieru

Gradobicie zniszczyło karoserię twojego samochodu? A może miałeś stłuczkę, w wyniku której powstało wgniecenie, lecz nic poza tym? Nie zawsze naprawa blacharsko-lakiernicza będzie konieczna – sprawdź, kiedy możliwe jest usuwanie wgnieceń bez lakierowania i jakie są tego korzyści.

 

Usuwanie wgniecenia bez lakierowania – wypychanie i wyciąganie wgnieceń

Coraz więcej specjalistycznych warsztatów samochodowych oferuję wypychanie i wyciąganie wgnieceń bez lakierowania, czyli jedną z metod PDR (Paintless Dent Repair/Paintless Dent Removal). Jest to sposób bezinwazyjnej naprawy wgnieceń, bez konieczności lakierowania, który został wynaleziony na potrzeby fabryki Mercedesa w latach 40 XX w.

Na czym to polega? Uszkodzenie jest usuwane za pomocą jednej z technik (zaraz je dokładniej opiszmy), bez konieczności lakierowania. Jednak, co istotne, nie w każdym przypadku taka naprawa będzie możliwa. Kiedy możesz się na nią zgłosić? Gdy lakier, mimo wgniecenia, pozostał nieuszkodzony, nie ma żadnych rys. Wydaje cię się to niemożliwe? W praktyce, w wielu przypadkach właśnie taka sytuacja ma miejsce. Dotyczy to m.in. gradobicia, niegroźnych stłuczek parkingowych, czyli tak naprawdę najczęściej występujących przyczyn powstawania wgniotek.

Nie masz pewności, czy bezinwazyjne usuwanie wgnieceń jest możliwe? Skontaktuj się z nami, a ocenimy szkodę i podamy ci wstępną wycenę usługi.

Przed chwilą pisaliśmy, że karoseria naprawiana jest na jeden z dwóch sposobów. To:

  • prostowanie bez lakierowania;
  • wyciąganie blachy bez lakierowania.

Prostowanie bez lakierowania, nazywane także wypychaniem wgnieceń lub masowaniem blachy, wykonuje się wtedy, gdy bez problemu można dojść do uszkodzenia od spodu karoserii. A więc dotyczy to m.in. maski, czy zderzaka. W miejscu wgniotki montuje się lampę z odbłyśnikiem, dzięki której możliwe jest precyzyjne przeprowadzenie tego zabiegu. Podczas naprawy wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia do usuwania wgnieceń, jak wypychacze, heble oraz haki. Ważne jest, aby dobrze dopasować rozmiar oraz kształt wypychaczy do wielkości wgniecenia. Od razu ostrzegamy, że metoda ta jest bardziej inwazyjna, co oznacza, że niedoświadczona osoba może uszkodzić lakier. Nie radzimy wykonywać jej samodzielnie bądź oddawać auta do warsztatu, w którym usuwanie wgniecenia bez lakierowania jest jedną z wielu usług.

Druga technika to wyciąganie wgnieceń. Nazywa się ją także metodą na klej i zaraz zrozumiesz dlaczego. Sprawdza się w sytuacji, gdy do uszkodzenia trudno jest dojść od spodu blachy, wymagałoby to czasochłonnego demontażu poszczególnych elementów (np. podsufitki, dlatego metoda na klej najczęściej ma zastosowanie na dachu). Jak przebiega naprawa? Przy pomocy pistoletu i kleju termopotliwego o określonych parametrach w miejscu wgniotki nakleja się tzw. grzybek. Na jego główkę nakładana jest wyciągarka, która, powolnymi ruchami, wyciąga wgniecenie. Też ważne jest, aby wcześniej zamontować lampę, która pozwoli kontrolować sposób odkształcenia blachy (można ją wygiąć w drugą stronę). Wyciąganie wgnieceń jest mniej inwazyjne, ryzykowane, można przeprowadzić je samodzielnie, aczkolwiek należałoby obliczyć, czy będzie to w ogóle opłacalne, ponieważ koszt wszystkich niezbędnych sprzętów nie jest mały.

 

Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń vs naprawa blacharsko-lakiernicza

Jeśli tylko jest taka możliwość (lakier nie jest zarysowany), rekomendujemy, aby decydować się na bezinwazyjne usuwanie wgnieceń. Dlaczego? Ponieważ metoda ta ma przewagę nad naprawą blacharsko-lakierniczą w wielu aspektach.

Najważniejszą rzeczą jest to, że na karoserii pozostawiona jest oryginalna powłoka lakieru. Co to dla ciebie oznacza? Samochód nie traci na wartości, jak w przypadku zastosowania lakieru renowacyjnego.

Dzięki temu, że nie trzeba lakierować blachy, czas naprawy jest znacznie krótszy. Nie musisz oddawać auta na kilka dni. Mniejsze uszkodzenia (np. wgniotki po stłuczkach parkingowych) usuwane są w nie więcej, niż w godzinę. Co ciekawe, czasami jest możliwość przeprowadzenia tego zabiegu u klienta, warto się o to dopytać. Im wgnieceń jest więcej, tym czas naprawy się wydłuża, najbardziej czasochłonne jest to w przypadku uszkodzeń po gradobiciu.

Oszczędność czasu to niewystarczający argument? W takim razie oszczędność pieniędzy z pewnością cię przekona. Koszt usunięcia jednej wgniotki to ok. 50-100 zł (uszkodzenia znajdujące się w trudniejszych miejscach są nieco inaczej wyceniane). Gdy wgnieceń jest więcej, jak po gradobiciu, cena ustalana jest indywidualnie. Natomiast za samo lakierowanie jednego elementu płaci się od ok. 600 zł do nawet 1500 zł.

 

Naprawa wgnieceń bez lakierowania a ubezpieczenie AC

Na sam koniec mamy jeszcze jedną, dobrą wiadomość. Gdy do wgniecenia powstało na skutek twojej winy, a posiadasz dodatkową polisę AC, możesz skorzystać z tej metody naprawy. Metoda PDR jest w pełni akceptowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe, możesz więc liczyć na to, że za  usunięcie szkody zapłaci twój ubezpieczyciel.