Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Jakie narzędzia do usuwania wgnieceń bez lakierowania? Bezinwazyjne metody usuwania wgnieceń

24.01.2018
Auto z wgnieceniem

Gdy na wskutek niegroźnej stłuczki lub silnego gradobicia w samochodzie powstają wgniecenia, ich właściciele często bagatelizują problem lub podejmują się samodzielnej naprawy. Czemu jest to błędne myślenie? W jaki sposób i przy użyciu jakich narzędzi usuwa się wgniecenia bez konieczności ponownego lakierowania karoserii? Tego dowiecie się z naszego artykułu.

 

Bezinwazyjna naprawa wgnieceń

 

Kierowcy, którzy nie decydują się na usuwanie wgniotek często swoją decyzję argumentują długim czasem naprawy oraz wysokimi kosztami, jakie się z tym wiążą. Nie każdy jednak wie o tym, że obecnie często wykorzystuje się bezinwazyjne naprawy wgnieceń. Na czym one polegają i jakie korzyści generują?

Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń możliwe jest dzięki zastosowaniu techniki PDR w sytuacji, gdy nie doszło do naruszenia struktury lakieru. W zależności od tego, w jakim miejscu powstały wgniotki i jak bardzo są rozległe, stosuje się metodę wyciągania blachy magnesem oraz klejem lub wypychania karoserii.

Dzięki naprawie PDR nie ma konieczności lakierowania wybranych elementów samochodu, dzięki czemu zmniejsza się koszt oraz skraca czas całego przedsięwzięcia. Nie dość, że naprawa wgnieceń trwa tylko kilka godzin, to dodatkowo metoda ta uznawana jest przez towarzystwa ubezpieczeniowe, dlatego możesz liczyć na zwrot kosztów.

A jaka jest kluczowa zaleta usuwania wgnieceń metodą PDR? Auto nie trafi na wartości – jeśli żaden element nie jest ponownie lakierowany, nie widać w ogóle, żeby kiedykolwiek doszło do stłuczki lub innego, niegroźnego wypadku. Natomiast pojazdy pokrywane grubymi warstwami lakieru renowacyjnego coraz rzadziej są wybierane przez kupców…

I choć istnieją sposoby na samodzielną naprawę wgnieceń, wymaga to zastosowania profesjonalnych narzędzi, których koszt znacząco przewyższa opłacalność tego przedsięwzięcia. Dlatego lepiej skierować się do profesjonalnego serwisu samochodowego.


Narzędzia do usuwania wgnieceń metodą wypychania

 

Tak jak zostało to już wspomniane, istnieją dwa sposoby usuwania wgnieceń techniką PDR. Pierwsza z nich polega na wypychaniu blachy, czyli prostowaniu od spodu. Stosuję się to w przypadku, gdy istnieje proste dojście do spodu blachy, np. w gdy wgniecenie jest na masce, drzwiach, błotniku czy na klapie bagażnika.

Żeby nie uszkodzić karoserii, należy dokładnie operować specjalistycznymi narzędziami, tzw. wypychaczami blacharskimi. A jakie narzędzie do usuwania wgnieceń bez lakierowania będą przydatne?

W zależności od rodzaju wgniecenia i jego miejsca występowania, dobiera się odpowiednie przyrządy, których rodzajów jest naprawdę wiele. Jednak najpopularniejsze z nich to heble, łańcuchy oraz oświetlenie.

Heble to narzędzia pracujące na zasadzie dźwigni, które służą do bezinwazyjnego usuwania wgnieceń na karoserii bez wzmocnień. Najczęściej sprzedawane są w zestawach, w których znajdują się przyrządy o różnych grubościach i kształtach końcówek. Mogą być płaskie, zaokrąglone, zagięte w kształcie litery U czy w kształcie płetwy, dzięki czemu możliwa jest wykonanie naprawy na różnych elementach karoserii. W przypadku karoserii wzmocnionej używa się narzędzi działających na zasadzie skręcania, które wprowadza się do otworów technologicznych.

Aby naprawa mogła przebiegać w sposób precyzyjny, często używa się dodatkowo łańcuchów do wypychania karoserii: haków, zawiesia czy podpór. Istotną kwestię stanowi również odpowiedni dobór oświetlenia, dzięki któremu można na bieżąco kontrolować stan blachy. Najczęściej stosuje się lampy z odbłyśnikiem, które montowane są do nadwozia przy pomocy magnesu lub przyssawki.

 

Sprzęt do usuwania wgnieceń bez lakierowania metodą wyciągania

 

W przypadku gdy niemożliwe jest dojście do wgniecenia od wewnętrznej strony blachy lub wiązałoby się to z demontażem poszczególnych elementów samochodu (co wydłużyłoby czas naprawy), stosuję się metodę wyciągania wgniotek, zwaną również metodą na klej. Do tego potrzebny jest m.in. specjalny klej, grzybek oraz wyciągarka.

Do wyciągania wgnieceń bez lakierowania używa się specjalistycznego kleju termopotliwego, który zastyga w ciągu 1 - 4 min. Ich najważniejszą cechą jest to, że posiada bardzo dużą siłę ciągnięcia oraz wytrzymałość w kierunku prostopadłym do prostowanej powierzchni. Do jego użycia potrzebny jest również pistolet, który nagrzewa klej przez ok. 10 min.

Grzybki nakleja się dokładnie w centrum wgniecenia, dlatego ich kształt, wielkość oraz rozmiar należy dobierać indywidualnie, w zależności od wielkości wgniotki. Jest to bardzo ważne, ponieważ to na nie nakłada się klej.

Następnie na główce grzybka instaluje się wyciągarkę, dzięki której blacha zaczyna się odkształcać. Należy powoli, pulsacyjnie operować dźwignią do czasu, aż grzybek oderwie się od blachy.

 


Przedstawione zostały podstawowe rodzaje narzędzi służące do usuwania wgnieceń po gradobiciu lub powstałych w wyniku stłuczki. W warsztatach samochodowych stosowanych jest o wiele więcej typów przyrządów, które dopasowywane są do rodzaju wgniotki. I to właśnie z tego względu nieopłacalny jest ich samodzielny zakup oraz podejmowanie się napraw w domowych warunkach.