Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Naprawy blacharskie bez lakierowania – jak to działa?

04.02.2021
Auto po stłuczce

Kolejna stłuczka i kolejne wgniecenie? To wcale nie musi skończyć się kosztowną, kilkudniową naprawą, wystarczy, że umówisz się na usuwanie wgnieceń bez lakierowania lub… wykonasz to samodzielnie. Wyjaśniamy, czym są naprawy blacharskie bez lakierowania, ile to kosztuje i jakie korzyści za sobą niesie.

 

Naprawy blacharskie bez lakierowania – wypychanie i wyciąganie wgnieceń

 

Naprawy blacharskie nie zawsze muszą oznaczać „wyklepywania” i lakierowania karoserii. W wielu przypadkach możliwe jest szybki i tanie usuwanie wgnieceń przy pomocy metod PDR.

Paintless Dent Repair, bo o tej technologii mowa, to sposób na usunięcie uszkodzeń powstałych na karoserii pojazdu, bez konieczności lakierowania go. Wyróżnia się dwie techniki:

  • wyciąganie wgnieceń;
  • wypychanie wgnieceń.

Zaraz je omówimy, najpierw mamy informację, kiedy można zgłosić się na naprawę PDR. Jest to możliwe w sytuacji, gdy nie doszło do uszkodzenia struktury lakieru – w praktyce, samochód nie został zarysowany. Wydaje ci się, że to się zdarza rzadko? Jeśli wgniotki powstały na skutek gradobicia, niegroźnej stłuczki parkingowej lub lekkiego zderzenia, zwykle lakier pozostaje nienaruszony. Nie masz pewności, czy tak jest w twojej sytuacji? Zgłoś się do warsztatu od usuwania wgnieceń, w którym możesz to skonsultować.

Aby wiedzieć, jak działa metoda PDR, należy wyjaśnić, na czym polega każda ze wspomnianych wcześniej technik i właśnie do tego przechodzimy.

Naprawę PDR można podzielić na mniej i bardziej inwazyjną. Za nieinwazyjne uważa się wyciąganie wgnieceń, które wykonuje się najczęściej wtedy, gdy do uszkodzenia trudno dojść od spodu blachy. Tak jest m.in. w przypadku dachu, ponieważ usunięcie wgniotki byłoby związane z demontażem podsufitki. Dokładnie w miejscu wgniecenia nakleja się specjalny grzybek, wielkością dopasowany do rodzaju uszkodzenia. Do połączenia używa się kleju termopotliwego o określonych parametrach. Następnie na czubek grzybka montuje się wyciągarkę i operując nią, powoli odkształca się blachę, aż powróci do pierwotnego kształtu. Przy czym tutaj należy uważać, by nie odgiąć jej w drugą stronę, dlatego przed rozpoczęciem całego procesu na karoserii lub w pobliżu mocuje się lampę z odbłyśnikiem.

Gdy wgniecenie znajduje się na masce, zderzaku, a więc łatwo jest do niego dojść od spodu blachy, specjaliści wybierają wypychanie wgnieceń i tu należy podkreślić, że technika ta jest bardziej inwazyjna, wymaga precyzji i doświadczenia. Także i w tym wypadku konieczne jest użycie narzędzi do usuwania wgnieceń, takich jak wypychacze blacharskie, haki i zawiesia. Podczas naprawy trzeba tak nimi operować, aby uszkodzenie powoli wypchnąć, uważając przy tym, aby nie naruszyć lakieru. Pomocna jest lampa z odbłyśnikiem, dzięki której można na bieżąco sprawdzać, czy nie wypchnąłeś wgniotki zbyt mocno.

 

Usuwanie wgnieceń samemu czy w warsztacie?

 

Jeśli chcesz bezinwazyjnie usunąć wgniecenia, masz trzy możliwości:

Pierwsza opcja jest kusząca, potencjalnie najtańsza. Jeśli jednak będziesz chciał zastosować techniki PDR (od razu odradzamy wypychanie wgnieceń, ponieważ, jak już pisaliśmy, wymaga to doświadczenia), musisz kupić specjalistyczne narzędzia, które najprawdopodobniej nie przydadzą ci się w innym celu. Ponadto przez to, że grzybki lub wypychacze blacharskie muszą być dopasowane do wielkości, rodzaju uszkodzenia, może się okazać, że zamówiony zestaw jest niewystarczający. W internecie znajdziesz też sposoby na „domowe” usuwanie wgniotek bez lakierowania, takie jak ocieplanie blachy suszarką i schładzanie jej sprężonym powietrzem. Nie jest to rozwiązanie, które moglibyśmy rekomendować, ponieważ efekt jest wątpliwy, a podejmowane w związku z tym ryzyko uszkodzenia lakieru duże.

Kolejna opcja to usuwanie wgnieceń u mechanika, którego oferta obejmuje różne rodzaje napraw. To oczywiście lepsze rozwiązanie, aczkolwiek nie masz pewności, jakie jest doświadczenie pracowników warsztatu, szczególnie w przypadku wypychania wgniotek.

Naszym zdaniem najlepiej udać się do warsztatu specjalizującego się w takich naprawach. Koszt usługi będzie podobny, a masz pewność, że usuwanie wgnieceń zostanie przeprowadzone w profesjonalny sposób oraz w możliwie jak najkrótszym terminie.

 

Kiedy usuwanie wgnieceń bez lakierowania jest opłacalne?

 

Bezinwazyjne usuwanie wgnieceń metodą PDR jest bardziej opłacalne, zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym, niż naprawa blacharsko-lakiernicza. Oprócz tego, że koszt samej naprawy jest niższy, można ją przeprowadzić nawet w godzinę, przy małej ilości uszkodzeń, to najważniejszą kwestią jest to, że nie trzeba lakierować karoserii. A zachowanie lakieru fabrycznego jest jednoznaczne z zachowaniem wartości samochodu.

Zbędny wydatek jest to jedynie w sytuacji, gdy masz kilku-, kilkunastoletni pojazd i nie chcesz w niego w ten sposób inwestować, bo to i tak znacząco nie zaważy na jego wyglądzie, czy cenie podczas sprzedaży. Wtedy właściciele najczęściej całkowicie rezygnują z naprawy.