Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Naprawa PDR a naprawa panelowa

18.10.2021
samochód

Samochody mają to do siebie, że stosunkowo łatwo ulegają zniszczeniu – na skutek stłuczki, aktu wandalizmu czy opadów atmosferycznych. Warto wiedzieć, że istnieje wiele możliwości, które pozwalają na przywrócenie autu nienagannego wyglądu. Z jakich metod warto skorzystać do usuwania wgniotek na karoserii?

Metody usuwania wgnieceń bez malowania

Przed laty usuwanie wgnieceń z pojazdów łączyło się z koniecznością szpachlowania oraz lakierowania określonego elementu. Było to nie tylko drogie, ale czasochłonne. Dzisiaj wielu blacharzy stosuje mało inwazyjne metody prostowania wgniotek bez lakierowania. Można wykorzystać je w przypadku blach, których lakier nie został naruszony, podczas powstawania wgniecenia. Usuwanie ich bez konieczności malowania karoserii samochodowej wymaga od fachowca wiedzy, ale i odpowiedniego sprzętu oraz urządzeń, które pozwolą mu na przeprowadzenie naprawy szybko oraz dokładnie. Dwoma najpopularniejszymi aktualnie metodami są usuwanie wgnieceń PDR, a także naprawa panelowa. Gdy możliwe jest dojście do wgniecenia od wewnętrznej strony karoserii, blacharze często stosują prostowanie bez lakierowania, do którego wykorzystywane są specjalistyczne wypychacze blacharskie. Możliwe jest także wyciągnięcie wgniotek metodą PDR za pompą specjalnego grzybka z wyciągarką. Jest on przyklejany na specjalny klej termopotliwy, a następnie pociągany w celu wyprostowania blachy. Nieco mniej profesjonalną metodą, która zazwyczaj stosowana jest w warunkach domowych, jest „hartowanie”, czyli szybkie podgrzanie, a następnie schłodzenie blachy, która kurcząc się, ulegnie wyprostowaniu. Warto jednak wiedzieć, że w czasie stosowania tego sposobu dojść może do uszkodzenia powierzchni karoserii i konieczne będzie szpachlowanie oraz lakierowanie, dlatego nie jest to zalecana metoda.

Na czym polega naprawa metodą PDR?

Naprawa PDR to akronim od angielskiego określenia „Paintless Dent Repair”, które oznacza naprawę wgnieceń bez lakierowania. Do ich usuwania wykorzystuje się metodę wypychania (nazywana jest także masowaniem blachy) albo wyciągania. Jej dobór uzależniony jest od elementu, z którego usuwane będą wgniotki. W przypadku: błotników drzwi, klapy czy maski stosuje się wypychanie, ponieważ dotarcie do uszkodzenia od wewnątrz jest bardzo proste. W pozostałych przypadkach lub w razie braku możliwości zdemontowania tapicerki wykorzystuje się wyciąganie. Często ma zastosowanie w przypadku słupków oraz dachów. Naprawa karoserii PDR wymaga użycia specjalistycznego sprzętu – lancy PDR oraz drutów, a także pullera i młotka bezwładnościowego. Konieczne jest również wykorzystanie profesjonalnego oświetlenia. Metoda ta ma bardzo często zastosowanie po gradobiciu, atakach wandali oraz niewielkich stłuczkach. Naprawa PDR w cenie od ok. 50 zł za małe wgniecenia do ok. 300 zł za większe to standardowe koszty usuwania wgniotek w ten sposób. Warto jednak podkreślić, że mogą one się różnić w zależności od dostępności wgniecenia, miejsca powstania szkody.

Naprawa panelowa karoserii

Nieco mniej popularna niż usuwanie wgnieceń PDR jest naprawa panelowa, która również wykorzystywana jest do bezinwazyjnego usuwania wgnieceń. Nazywana jest także naprawą blacharską. Do przeprowadzania prac najczęściej wykorzystuje się specjalistyczne urządzenie – spotter, które służy do przygrzania do powierzchni karoserii specjalnych uchwytów. Możliwe jest to jedynie na wcześniej oczyszczonej powierzchni. Wgniecenia wyciągane są za pomocą przymontowanych do nich belek oraz dźwigni. Dobór narzędzia jest zależny od rodzaju wgniecenia. Metoda napraw panelowych jest niezwykle trudna, także podobnie jak w przypadku naprawy PDR, niezalecane są próby samodzielnego naprawiania powstałych wgniotek.

Naprawa metodą PDR czy panelową – co lepsze?

Metoda PDR oraz panelowa są aktualnie najczęściej stosowane w zakładach blacharskich. Wiele z nich wgniotki stara się zniwelować jak najmniej inwazyjnie. Na który sposób zdecydować się, chcąc usunąć wgniecenia ze swojego samochodu?

Naprawa karoserii metodą PDR ma szereg zalet, które doceniane są przez klientów. Oprócz jej bezinwazyjności, dzięki której nie spada wartość samochodu na skutek ponownego lakierowania, bardzo ważnym aspektem są stosunkowo niskie koszty oraz szybki czas usuwania usterek. Warto jednak podkreślić, że rozwiązanie to może być ryzykowne, ponieważ wymaga sporej wiedzy i doświadczenia, by nie doprowadzić np. do uszkodzenia lakieru. Dodatkowo warto podkreślić, ze nie każdy typ powstałych na karoserii wgnieceń będzie mógł być usunięty w ten sposób.

Naprawa panelowa stosowana jest jedynie od zewnętrznej strony karoserii, dlatego może być jeszcze szybsza niż metoda PDR – ze względu na brak konieczności demontowania elementów pojazdu, które mogą utrudnić dostęp do wgniecenia. Metoda panelowa bardzo często stosowana jest do usuwania wgnieceń na dużych powierzchniach, np. ścianach samochodów dostawczych. Metoda ta ma szerokie zastosowanie, jednak panują pewne ograniczenia związane z uszkodzeniem konstrukcji elementu oraz brakiem ekonomicznego uzasadnienia, w niektórych przypadkach korzystniejsze finansowo będzie wymienienie elementu na nowy.

Warto zaznaczyć, że dobór metody usuwania wgniecenia bez malowania należy zazwyczaj do blacharza, który na podstawie oględzin wgniotek może wskazać najlepsze i najkorzystniejsze finansowo rozwiązanie pozwalające na zreddukowanie wgniecenia.