Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Przed usunięciem wgniecenia
Przed usunięciem wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Efekt po usunięciu wgniecenia
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania
Zestawy PDR do usuwania wgnieceń bez lakierowania

Artykuły

Na czym polegają naprawy panelowe karoserii samochodu?

31.08.2022
naprawy panelowe karoserii samochodu

Naprawy panelowe karoserii samochodu w ostatnich latach zyskują na popularności. Stało się tak, ponieważ te metody usuwania wgnieceń wiążą się z niższym kosztem niż tradycyjne metody blacharskie i sprawiają, że po naprawie auto wygląda prawie jak nowe. A kiedy najczęściej są stosowane naprawy panelowe karoserii samochodu? Jakie są ich największe zalety? Czym różnią się one od metody PDR? O tym właśnie przeczytasz w tym artykule.

Na czym polegają naprawy panelowe karoserii auta?

Naprawa panelowa karoserii samochodu to metoda usuwania wgnieceń bez ingerencji w konstrukcję nośną auta. Co istotne, nie wymaga ona demontowania uszkodzonych części pojazdu.

Naprawy panelowe wgnieceń karoserii są wykonywane za pomocą urządzenia zwanego spotterem, pozwala ono na naprawę różnych elementów nadwozia, m.in. drzwi, maski oraz dachu.

Naprawy panelowe nadwozi pojazdów polegają na zgrzewaniu elementów mocujących do powierzchni karoserii, która uległa odkształceniom, co z kolei umożliwia szybkie wyciąganie wgnieceń. Usuwanie ich przy użyciu metody panelowej jest możliwe zarówno w przypadku elementów nadwozia wykonanych ze stali, jak i z aluminium.

Kiedy są stosowane naprawy panelowe karoserii samochodu?

Naprawy panelowe karoserii stosuje się tylko w przypadku napraw nadwozia pojazdu. Będą odpowiednim wyjściem, kiedy w samochodzie widać wgniecenia z odpryskiem lakieru.

Naprawa panelowa błotnika lub progu stosowana jest wtedy, gdy zachowana jest ciągłość karoserii samochodu. Oznacza to, że w sytuacji, kiedy poszycie auta jest całkiem zgniecione albo przerwane, konieczne jest użycie innej metody naprawy.

Z kolei naprawa panelowa drzwi wykorzystywana jest, gdy na drzwiach powstanie wgniecenie, ale ich rama jest nienaruszona. W innym przypadku również konieczne staje się zastosowanie innego rodzaju metod blacharskich.

Jakie są zalety napraw panelowych?

Największą zaletą napraw panelowych karoserii jest to, że w przeszłości w przypadku powstania wgnieceń danego elementu poszycia konieczne było jego usunięcia i wymiana na nowy. Po wprowadzeniu napraw panelowych możliwe jest usunięcie wgniecenia bez konieczności demontażu elementu.

Istotnym aspektem jest również to, że naprawa panelowa jest dużo tańszą alternatywą w porównaniu do tradycyjnych metod naprawy blacharskiej. Dodatkowo ta metoda usuwania wgnieceń zajmuje mało czasu, a ślady napraw nie są widoczne, co jest szczególnie istotne w momencie, gdy ktoś chce sprzedać swój samochód. Widoczne ślady uszkodzenia mogłyby obniżyć cenę pojazdu.

Ważne jest również to, że naprawa panelowa zapewnia nienaruszenie połączeń konstrukcyjnych karoserii. Dzięki użyciu precyzyjnej technologii nie dojdzie także do uszkodzenia wewnętrznego zabezpieczenia antykorozyjnego karoserii, przez co naprawa nie skróci żywotności reperowanych elementów.

Ten sposób naprawy zapewnia również likwidację wgnieceń zajmujących duże powierzchnie, dlatego sprawdzi się dobrze przy likwidacji uszkodzeń ścian bocznych samochodów dostawczych albo ciężarowych. Istotną kwestią jest również to, że przy użyciu metody panelowej można naprawiać elementy wykonane z aluminium.

Naprawa panelowa dokonywana jest na elementach montowanych fabrycznie, dzięki temu nie trzeba dokonywać montażu nowych części, które często nie są oryginalne. Sprawia to, że samochód po naprawie panelowej nie będzie się różnił od swojego pierwotnego kształtu.

Naprawa panelowa a PDR

Naprawę panelową stosuje się w sytuacjach, gdy ze względu na uszkodzenie struktury lakieru niemożliwe jest zastosowanie metody PDR. Natomiast usuwanie wgnieceń PDR sprawdzi się w przypadku mniej rozległych wgnieceń karoserii samochodu.

Warto jest pamiętać o tym, że naprawy panelowe karoserii samochodu są stosowane, kiedy nie doszło do uszkodzenia elementów znajdujących się pod poszyciem. W takiej sytuacji konieczne będzie skorzystanie z tradycyjnych metod blacharskich, ponieważ ani naprawa panelowa, ani technika PDR nie będą mogły być użyte.

Podsumowując, technika PDR jest zazwyczaj szybsza i tańsza niż naprawa panelowa ze względu na to, że znajduje zastosowanie w przypadku mniej rozległych wgnieceń. Jej minusem jest jednak to, że wystarczy nawet lekkie naruszenie struktury lakieru, a wtedy konieczne jest użycie droższej metody panelowej. Nie zmienia to jednak faktu, że zarówno naprawa PDR, jak i naprawa panelowa są dużo tańsze i mniej inwazyjne niż tradycyjne techniki blacharskie. Właśnie dlatego, jeśli tylko jest taka możliwość, to nie warto przepłacać.