Usuwanie wgnieceń BEZ lakierowania jest techniką naprawy małych wgnieceń w pojazdach, które pojawiły się na karoserii poprzez grad lub drobne szkody parkingowe. Naprawy te dokonywane są przez doświadczonych techników, którzy przy użyciu specjalistycznych narzędzi w odpowiedni sposób wypychają, wygniatają zagłębienia w karoserii. Elementy karoserii, o których mowa, po zastosowaniu tej metody nie są ponownie malowane więc koszty ich naprawy są znacznie niższe. Jeżeli zachodzi taka potrzeba to selektywnie mogą być nanoszone niewielkie poprawki (tzw. zaprawki lakiernicze).
Nasza firm - MWALCZAK dążymy w Polsce do osiągnięcia tego, aby zakwalifikowanie metody bezinwazyjnej naprawy karoserii jako podstawy przy naprawach uszkodzeń gradowych. W Niemczech ta technika jest z powodzeniem stosowana od wielu lat na masową skalę, a firmy specjalizujące się w tego typu naprawach są sprawdzonymi partnerami firm ubezpieczeniowych.
Technologia tzw. DŹWIGNI istnieje od około 1970 gdzie w dużych zakładach motoryzacyjnych, małe wgniecenia, które powstały podczas produkcji, były eliminowane bez malowania. Następnie ta technika została rozpowszechniona i wprowadzona w przemyśle naprawy samochodów, jako zdecydowanie tańsza alternatywa dla klasycznych metod napraw karoserii samochodowej i nie tylko.
W technice usuwania wgnieceń po gradobiciu ale również mniejszych uszkodzeń ?parkingowych? wgniecenia są wyciskane, masowane przy pomocy specjalnie wygiętych lanc / prętów stalowych do napraw bezinwazyjnych. Aby znaleźć dokładny punkt na spodniej stronie elementu, stosowane są specjalne lampy, których zadaniem jest odpowiednio podświetlić cały obrys wgniecenia, poprzez odzwierciedlenie linii równoległych umieszczonych na wgnieceniu, przez co zakłócenia linii dokładnie ujawniają całość uszkodzenia. Technik poprzez delikatne naciskanie i masowanie punktu wgniecenia doprowadza miejsce uszkodzenie do tego momentu, aż linie na elemencie karoserii pobiegną równolegle.
Również technologia na tzw. klej jest nieodzowna w naprawie bezinwazyjnej karoserii.Technika ta wymaga większego nakładu pracy i materiałów, ale umożliwia ona naprawę niedostępnych elementów pojazdu, takich jak ramy dachu (słupki dachowe). Plastikowe adaptery nanosi się za pomocą topliwego kleju na wgniecenie, uszkodzenie zostaje wyciągnięte przy pomocy specjalnego młotka bezwładnościowego.